본 연구는 제4차 교육과정부터 2007년 개정 교육과정까지 교육과정에 따라 편찬된 초등학교 과학과 교사용 지도서의 계절의 변화 단원 내용을 분석하였다. 교사용 지도서 분석은 교육과정에 따른 특징을 비교하기 위하여 분석기준에 따라 그 체제와 내용을 분석하였다. 초등학교 과학과 교사용 지도서의 분석 결과는 다음과 같다. 지도서의 체제는 제4차 교육과정부터 2007년 개정 교육과정까지 공통적으로 제시된 내용은 단원의 개관, 학습계열, 단원 학습목표, 단원의 지도계획인 것으로 밝혀졌다. 지도서의 차시내용은 학습목표, 준비물, 학습내용 및 활동, 지도상의 유의점, 수업의 개관, 수업 동기유발, 참고사항 등이었으며, 2007년 개정 교육과정에서 처음으로 차시의 구성의도, 동영상 자료 활용, 주요개념과 후속차시, 보조자료, 과학이야기 등이 첨가되었다. 단원 및 차시 학습목표는 교육과정의 변천에 따라 ‘안다’ 에서 ‘할 수 있다’ 와 같은 행동 동사로 진술되었다. 교수- 학습 방법은 교육과정의 변천에 따라 다양한 수업모형과 교수-학습방법이 보다 구체적으로 제시되었다. 지도상의 유의점, 자료실, 참고사항은 교육과정의 변천에 따라 보다 구체적이고 풍부한 정보가 제공된 것으로 파악되었다.
This research made a comparative analysis of the contents of 'the unit on a change of season' among the contents included in elementary science and guides for a subject from the 4th Educational Curriculum until the 2007 National elementary scienc Curriculum Revision. As a research result, the four common items were found to be handled in the manual system from the 4th to the present, including a unit overview, learning series, unit learning objective, and guidance plan for a unit, etc. The contents composing of each unit of guides suggest learning objective, things needed, learning activity & content, notes in guidance, class overview, class motivation, and references. In the national elementary science curriculum revision, a variety of materials are suggested, such as the intention of each unit composition, use of video materials, major concept and next unit, subsidiary materials, science story, etc. in composed contents by unit. In the statement of learning objectives, they are stated in more concrete manner from '~know' to '~can do ~' according as the educational curriculum changes. Even in teaching-learning method, diverse class models and learning method are suggested as the national elementary science curriculum changes. In addition, notes in guidance, data room, and references are supplying a lot more information as the national elementary science curriculum changes.