가장 일반적인 의미에서 선교란 “종교를 널리 폄”의 의미를 지니고 있다. 선교란 한 종교가 진리의 전파를 통해 그 종교를 확장해 가는 활동이라 할 수 있다. 이러한 선교를 수행함에 있어서 기독교는 전통적으로 전달해야 할 내용을 비교적 간결하게 표현할 수 있었으며, 구원의 도리인 복음이 그 내용이라는 데 큰 이의가 없었다. 에큐메니칼 운동의 효시라 할 수 있는 1910년 에딘버러 대회는 “이 세대 안의 세계의 복음화”를 목표로 삼았고, 다만 그 효율성을 높이기 위해 ‘협력’이라는 주제에 깊은 관심을 가졌었다. 즉 에큐메니칼 신학 역시 그 출발 지점에서는 선교의 내용에 대해서는 이의가 없었고, 다만 선교의 방법 즉 협력에 대해서 관심을 가졌다고 할 수 있다.
그러나 2차 세계 대전 후부터 에큐메니칼 선교는 선교의 내용에 대해서도 점차 다른 관점을 갖기 시작했다. 1968년에 모인 웁살라 총회는 선교의 목표를 ‘복음화’에서 ‘인간화’로 바꾸면서 선교에서 전해져야 하는 내용은 ‘그리스도를 통한 구원의 복음’ 이기 보다는 ‘인간다운 삶’이었고, 1973년의 방콕 CWME 대회에서 ‘오늘의 구원’을 외침으로 말미암아 단순히 영혼이 거듭나는 구원이기보다는 삶의 전 영역이 해방되는 통전적 의미의 구원을 말하게 되었다. 즉, 선교의 내용이 영혼 구원의 협소한 개념에서 영과 육, 개인과 사회, 인간과 모든 피조물을 포함하는 아주 폭 넓은 의미의 구원 개념을 지니게 되었다. 선교 내용과 연관된 이와 같은 변화된 이해는 선교에 있어서 혁명적인 변화를 가져오게 되었다. 선교는 단순한 복음 전도 위주의 활동에서 인간의 모든 부분, 사회 구조, 그리고 전 피조세계를 변화시키는 활동으로 이해되게 되었다.
이러한 상황에서 본 연구는 에큐메니칼 선교에 있어서 선교의 내용을 살펴보았다. 먼저는 에큐메니칼 선교의 내용이 전통적인 선교의 내용과 달라진 배경을 살펴보았는데, 여기에는 세계에 대한 폭 넓어진 관심, 인간에 대한 새로운 이해, 그리고 창조신학적 이해 등이 있음을 찾아볼 수 있었다. 이러한 배경 하에 조성된 에큐메니칼 선교의 내용은 전통적인 선교에서 전달된 내용과 비교하여 통전적 구원 이해의 경향, 만유의 화해와 일치, 생명 살림을 강조하는 경향이 나타남을 살펴보았다.
이러한 이해는 협소한 전통적 구원의 개념을 통전적으로 이해하게 하고, 구원을 인간에게만 적용하던 이해에서 인간 뿐 아니라 모든 피조물에게 적용하게 하고, 생명의 의미를 영적인 측면 뿐 아니라 육적인 차원과 관계적인 차원까지 확장한다는 점에서 많은 기여를 한 면이 있다. 하지만 이러한 강점은 동시에 그림자를 또한 지니고 있는데, 구원 개념의 확장은 전통적으로 선교에서 가장 중요하게 전달되어야 하는 내용인 회개를 약화시킬 가능성이 있고, 만유의 화해는 선교에서 가장 핵심 사항 중 하나인 전도의 필요를 약화시킬 가능성이 있으며, 넓어진 생명 개념은 구령 열정을 약화시킬 가능성이 있음을 살펴보았다. 에큐메니칼 선교는 그 내용을 전달함에 있어서 이러한 점을 잘 보완해 갈 때 바람직한 방향의 선교 내용을 갖게 될 것으로 보인다.
In a general sense, mission means "widening a religion broadly." In other words, mission is an activity of widening a religion through propagation of truth. In carrying out this mission, in the past, Christianity was able to express the content that should be transmitted in a concise way. It was no other than the Gospel, the way of salvation. The Edinburgh Assembly, a first meeting of ecumenical movement, also made a purpose of its goal as ‘evangelization of the world in this generation.’ It means that the assembly also considered the contents of mission as ‘the gospel,’ though it had a deep interest in the way of cooperation in transmitting the gospel to the world. However, after the second world war the ecumenical mission started to have a different view of its contents. The purpose of this paper is to investigate the differences and to evaluate the strengths and weaknesses of the ecumenical view.
In carrying out this paper, the first thing that I was interested was the major background of this difference. What were the major reasons of this difference? I found out the motivation as the widened interest in the world due to Missio Dei, a new and broad understanding about human, and an understanding of creational theology. Based on these backgrounds the contents of ecumenical mission show traits of the concept of wholistic salvation, reconciliation and unity of the whole universe, and emphasizing wholistic life.
This kind of understanding has various strengths. It helps us to view the meaning of salvation in a more comprehensive way. It also makes us to apply the meaning of salvation not just to humanity but also to whole creation. In addition to these, it widens the meaning of life from just a spiritual dimension to a broader dimension which includes physical and universal aspects.
However, these kinds of strengths contain various weaknesses as well. The widened view of salvation can weaken the necessity of repentance which is a core of content of mission. Also the reconciliation of the whole universe can weaken the necessity of evangelism which is a core duty of mission. Lastly, the widened understanding of life has a possibility of weakening the enthusiasm of saving souls. It seems ecumenical mission needs to compensate these weaknesses to make it more appropriate and powerful in carrying out its mission.