‘공동체’라는 말은 학계, 종교, 그리고 다른 여러 분야에 이르기 까지 많은 사람들에 의해 언급되고 있다. 그래서 오늘날‘공동체’라는 용어가 여러 분야에서 사용되고 있지만 반면에 윤리학, 사회학, 문화학,그리고 다른 일반학문에 이르기까지 가장 애매하게 사용되는 용어들중에 하나이기도 하다. 공동체에 대한 윤리적 담론 가운데 빼놓을 수 없는 것은 정치적 단체나 사회적 단위의 재편성에 대한 관심보다는“어떻게 하면 인간성을 좀 더 안전하게 지킬 수 있는가?”라는 문제이다. 그래서 인간성의 안전과 함양에 목적을 둔 공동체 구성원들은 인류사회의 문제에 관심을 갖고 또 개선하기 위해 매진해야 할 것이다. 이러한 시각에서 볼 때 공동체에 대한 담론은 서술적이며 규범적인 질문을 갖고 있다. 즉, 공동체가 무엇이고, 또 그것은 무엇을 해야 하는지에대한 물음 등을 가질 수 있기 때문이다.
기독교 도덕 철학자인 알래스대이어 맥킨타이어(Alasdair C.
MacIntyre, 1929-)는 공동체라는 용어를 그의 도덕철학 사상과 함께논의하고 있다. 그는 공동체 속에서 그리고 공동체를 통하여 참다운 인간의 행복이 실현되는 구체적인 인간집단의 이상적인 유형으로 보고있다. 그는 공동체에 관한 기본적인 도덕적 연구를 서양의 역사 및 철학적 전통에 기반을 둔 덕(德,Virtue)의 이론과 함께 다루고 있다. 이러한 담론은 목적론적 윤리(teleology), 전통에 입각한 합리성(tradit i o n-b o u n d-rationality), 그리고 인간 본성을 연고적 자아( e n c u mbered self)로 보는 이론들을 포함하고 있다.
그러나 맥킨타이어의 공동체에 대한 이해를 다원화된 현대사회에적용하기에는 한계가 있다. 종교 다원주의, 다문화 사회와 삶의 방식,종교 및 물질주의적 가치관의 대립, 정치권력, 그리고 급변하는 국제사회와 연관된 국내 정책들은 공동체의 개념을 더욱더 복잡하게 만들고있기 때문이다. 또한 맥킨타이어의 공동체에 대한 이해는 철학적이며윤리적인 담론에 이론적 측면으로 공헌을 해왔지만 서구의 백인 중산계층을 제외한 다른 인종과 사회, 그리고 종교와 문화적 소수자들의 공동체를 위한 현실적 대안과 그들의 인간성 함양을 위해서 적절한 대답을 제시해주고 있지 않다. 즉 서구의 주류 사회가 사회적, 정치적, 그리고 경제적 이익을 극대화하기 위해 소외시킨 주변 공동체들의 경계와그 구성원, 그리고 인간성 함양을 위한 현실적인 도덕적 방향들이 왜곡될 수 있다는 점을 간과했다.
위의 시각으로부터, 필자는 본 소고에서 맥킨타이어의 저술들을 연구 분석하고, 그가 보편주의적인 근대사상에 맞서 어떻게 공동체 사상을 발전시켰는지 살펴볼 것이다. 또한 공동체 연구에 있어서 그의 도덕철학이 개념, 성격, 그리고 구체적인 덕의 실현성에 대해 무엇을 말하고있으며, 또 어떻게 통찰을 내리는지 논의할 것이다. 마지막으로 공동체에 대한 그의 사상이 다원화된 현대사회에서 어떻게 타당성과 한계성을 지니고 있는지 비판적으로 평가하면서 결론 맺고자 한다.
The word “community” itself may be both the most popular and vaguest word in ethics, sociology, cultural studies, and even common conversation today. One of the main themes in the ethical discourse of community is not the political organization or reorganization of our societies but the question of how humanity is to insure its survival. The goal of community is, for humanity, waiting expectantly to begin a new life. Community should be actualized by its members for the caring and curing of civilization.
This study of Alasdair MacIntyre’s ethical discourse of community examines how he utilizes the word “community” in his moral philosophical discussions. He presents a foundational moral inquiry of community based on his virtue theory which is in the overall Western history and philosophical tradition. His main implications in his discourse of community are his ethical method of teleology, his emphasis on tradition-bound rationality, and his view of human nature as encumbered self. His theoretical foundation of virtue ethics also provides the basis for further discussion in religious ethics on the problem of community.
By critically reflecting on his ethical discourse of community, I argued that his quest forand interpretation of human community is limited to the modern discourse of community. The meaning of community has been complicated by cultural thoughts and ideas, religious and capitalist values, political power, and national policy in relation to international relations. Although his idea of community contributes theoretical implications of ethical discourse on community to social moral philosophy today, his idea of community is not clear, whether he is discussing the ancient Greek’s koinonia or Christian vision of koinonia, or gemeinschaft. He combines all of three ideas in order to place his idea of community in contrast to modern individualism. In addition, his idea of community is idealistic and limited in its approach to the moral theory of marginalized communities in a pluralistic society today.