본 연구는 변화된 방송환경에서 텔레비전 다큐멘터리 배경음악 사용에 대한 생산자들의 인식은 어떠하며, 배경음악 사용이 어떻게 변화되고 있는지를 14명의 생산자 심층인터뷰를 통해 알아보았다. 연구결과, 방송 디지털화에 따라 다큐멘터리 배경음악은 작곡음악보다는 라이브러리음악의 사용이 보편화되었다. 또한 다큐멘터리 음악은 작품성, 다양성, 편리성 등으로 라이브러리음악 사용이 점차 확대되고 있었다. 라이브러리음악의 보편화는 텔레비전 다큐멘터리 생산자들 간의 관계와 배경음악에 대한 인식의 변화를 가져와 연출자(PD)와 음악감독의 공동작업이었던 배경음악 생산은 편집영상을 이메일 등을 통해 쉽게 주고받을 수 있게 됨으로써 생산자 간의 커뮤니케이션이 사라진 채 업무가 분업화되고 있다. 다큐멘터리의 라이브러리 음악 사용은 결국 다양한 방송제작 주체들의 창조적 생산활동 참여에 장애가 될 수 있으며 음악사용의 규격화와 프로그램의 질적 저하를 가져올 수 있다는 함의에 도달하였다.
By employing in-depth interviews with a total of 14 television producers, the study seeks to investigate how the use of documentary background music has changed in the rapidly evolving media technology. This study reveals two major findings. First, the use of traditional compositional background music in TV documentary has been decreased for the last 20 years, while library music with various sound sources has been more likely to be used due to its artistic value, its digitalized formats, and its convenience. Second, the popularity of the library music use has changed the cooperative relationship between TV documentary producers and music directors, and their views on background music. Overall, compared to the past, the new media technology (e.g., much easier, faster editing process and communication through e-mails) has helped to come up with the current trend of using more library music. This trend however implies that the dependency of library music only may lose the unique value of television documentary as a work of creative art and eventually downgrade the quality of the programs. Further practical implications are discussed.