우리나라 고령자 통계를 살펴보면 의료분야와 기타 복지 여건이 선진화로 접어들며 출산율은 감소하는 반면 인구의 고령화는 날로 증가하는 추세에 있다. 따라서 실버계층의 사회적 비중이 커짐에 따라 생활환경에 대한 관심이 증대되었다. 노인들은 자녀로부터 독립하여 윤택하고 행복한 삶을 추구하고자 하는 욕구가 늘어남에 따라 그 욕구를 충족시켜주고자 하는 맞춤형 실버 제품들이 몇 년 사이 크게 증가하였다. 하지만 아직도 생활환경에서 제품 사용 시 고령자들이 겪는 불편함은 여전히 높은 것으로 조사되었다.
고령자들은 신체적으로 노화됨에 따라 제품에 대한 인지능력이 감퇴하는 동시에 시각적인 특성도 감퇴한다. 고령자의 전체 인구 중 대부분이 시력의 노화로 인한 장애를 가지고 있다. 그로 인하여 생활환경 속 제품을 사용함과 제품 구분에 있어 많은 사용상 오류를 범하고 있다.
고령자를 생활환경에서 자립화시키려면 생활환경의 제품 사용이 독립적이어야 한다. 하지만 국내 헤어케어 제품들은 외관의 미적 부분만 치중한 나머지 그 제품이 어떤 용도로 사용해야 하는지 알 수 없는 제품들이 대부분이다. 특히 요즘 규모가 커진 헤어 케어 제품 시장에서는 제품의 다양화로 인하여 더욱 구분이 힘들어졌다. 그 동안의 패키지 디자인과 선행연구들은 제품의 외적인 아름다움이나 소비자들의 제품 구매시 패키지 디자인의 전략적 요소만을 중점적으로 연구가 되어져왔다. 고령자의 제품 사용 시 패키지의 문제점과 개선방안을 연구는 부족한 실정이다.
국내 헤어 케어 제품 시장의 상위 브랜드인 5개와 해외업체 5개로 선정하고 UN이 정한 65세 이상 고령자를 대상으로. 헤어 케어 제품에 대한 사용자 특성을 선행연구와 사용성 테스트, 설문을 통하여 2가지 이상 다른 감각으로 전달하는 대체 방식에 대해 조사하였다. 정량적 데이터를 산출하여 결론에 근거하였고 산출된 데이터로 기존의 헤어 케어 제품의 문제점을 분석하고 새로운 대안을 제시하여 패키지를 통한 고령자의 생활환경 개선방안을 제안하였다. 고령자의 시각적 특색을 고려하면 기존보다 큰 20pt이상으로 표기하여야 하며, 컬러에 의한 구분법은 펌프부분과 용기 본체의 Color를 같이 병행하는 것이 효과적이다. 더불어 고 시각적 장애를 가진 고령자를 위해서 단순 그래픽이나 마크를 이용하여 표기하는 방법을 고려하여 디자인 하는 것이 바람직할 것이다.
According to the recent statistics about the elderly in Korea, there is a trend that fertility rate is decreasing while population aging is increasing day by day, due to the advance in health care field and other welfare conditions . Therefore, as the group of the elderly has taken a large part in the society, the interest in life environment has increased. The increase of old people's desire to live independently from their children and pursue an abundant and happy life has led to expansion of custom products for the elderly for the last a few years in order to satisfy the desire. However, it has been found that inconveniences old people face in life environment when using products are still high. As physical aging of the elderly proceeds, their cognitive awareness toward products as well as their visual characteristics decline. Most of the entire population of the elderly have a handicap due to visual aging. Hence, they make a mistake in using and distinguishing products in life environment. The products in which old people as well as ordinary persons make the most frequent mistakes are shampoo and conditioner in hair care products.
For self-reliance of the elderly, the use of products in life environment must be independent. However, domestic haircare products are produced focusing on the exterior aesthetic design, and it is difficult to find out for what most of the products are used. Especially, in the haircare product market that has expanded recently, it is harder to distinguish products due to the diversification of products. The existing package design and preceding researches were carried out focusing on the exterior beauty of products and strategic element of package design when customers purchase products. Researches on the problems of package and areas for improvement when old people use products have not been performed sufficiently. For this research, products were selected from top 10 products in domestic sales ranking that are famous brands in the domestic haircare product market such as LG Household and Health Care, Amore Pacific and Aekyung, and from foreign famous brands. Surveys were also performed on the elderly over 65 years old as stipulated by UN. Conclusions have been drawn based on the quantitative data that were produced by investigating and using a substitute method which delivers to more than 2 different senses by investigating the user characteristics of old people toward haircare products through the preceding researches, test for serviceability and surveys. In addition, the improvements of life environment of the elderly through package have been proposed by analyzing the problems of the existing haircare products based on the produced data and presenting a new alternative.