오늘날 사회가 급속한 경제성장으로 삶의 질이 높아짐에 따라 단순한 기능위주의 디자인에서 개개인의 미적 욕구를 충족시키기 위한 독창적이고 차별화된 디자인이 필요하게 되었다. 이제 단순히 사용자에게 시각적 만족을 주는 것에서 탈피한 새롭고 긍정적 경험과 디자인을 요구하고 있다. 현재 실내 벽면디자인은 개인의 특성을 고려하지 않은 획일화된 디자인을 제공하고 있다. 이에 개개인의 스타일과 특성에 맞는 디자인에 대한 관심과 연구가 필요한 시점으로 공간의 이미지와 개성을 나타내는데 중요한 역할을 하고 있는 이미지월(아트월)에 대해 연구하였다. 펠트 이미지월의 조형요소인 형태, 색채, 질감의 연구를 통해 현재의 경향을 파악하고 이를 바탕으로 앞으로의 펠트 이미지월 디자인의 발전방향을 모색하는데 목적이 있다.
연구범위 및 방법은 펠트와 이미지월 각각의 정의를 알아보고 이를 토대로 펠트 이미지월의 개념을 정의하였다. 사례를 통해 활용상황을 조사하였고 형태, 색채, 질감으로 나누어 조형특성을 도출하였다. 디자인의 발전방향은 조형요소인 형태, 색채, 질감으로 나누어 제시하였다. 연구사례는 산업펠트를 사용하여 포인트로 벽을 장식한 제품으로 해체, 조립을 통해 벽뿐만 아니라 공간에도 설치할 수 있고 다른 용도로도 사용할 수 있는 펠트 이미지월로 한정하였다. 사례조사는 인테리어 서적과 잡지, 웹에서 펠트 월(Felt Wall)의 키워드를 사용하여 수집, 분석하였고 적용한 디자인 이론은 디자인 관련 서적과 디자인, 실내 인테리어 논문을 참고하여 분석하였다.
연구결과는 다음과 같다.
펠트 이미지월은 ‘벽재마감을 할 때 디자인 포인트로 펠트를 사용하는 장식적 부분’이라 정의할 수 있다.
펠트 이미지월을 형태, 색채, 질감의 조형요소로 나누어 분석해 본 결과 첫째, 형태는 원, 삼각형, 사각형의 단순한 기하학적 형태로 반복적 배치와 연결을 통해 펠트 이미지월을 다양하게 변화시킬 수 있도록 디자인하였다. 둘째, 색채는 사용자의 기호와 트렌드에 맞춰 여러 색상을 선택하여 교체할 수 있도록 제작하였다. 셋째, 질감은 거칠고, 두껍고, 단단하고, 유연하며 올이 풀리지 않는 특성을 살려 독특한 형태와 결합방법을 개발하여 사용자가 쉽고 안전하게 참여하여 제작할 수 있도록 디자인하였다.
이런 조형특성을 통해 펠트 이미지월의 경향을 살펴본 결과 첫째, 펠트 이미지월은 미니멀리즘의 조형특성 중 단순성, 반복성, 명료성, 환원성의 미니멀리즘적 경향을 보인다. 둘째, 펠트 이미지월은 모듈디자인의 조형특성인 자율성, 합목적성, 유희성, 확장성의 성향을 갖는다. 셋째, 펠트 이미지월은 경험디자인의 표현특성인 감각의 참여성, 역동성, 연상성, 이벤트적 경향이 있다.
이와 같이 펠트 이미지월의 조형특성인 형태, 색채, 질감을 통해 펠트 이미지월은 미니멀리즘과 모듈디자인, 경험디자인적 경향이 있음을 알 수 있다.
이 특성을 바탕으로 펠트 이미지월의 디자인 방향은 첫째, 형태는 소비자의 참여를 통해 자신만의 스타일을 창작하고 미적 표현 욕구를 실현할 수 있도록 개발한다. 둘째, 색채는 제한적 색상에서 벗어나 자신의 취향을 표현할 수 있는 이미지와 사진 등을 반영할 수 있도록 한다. 셋째, 다양한 두께와 여러 가지 질감에 맞는 독특한 결합방법의 디자인을 통해 새롭고 창의적인 스타일을 개발하도록 한다.
이런 펠트 이미지월의 디자인 방향은 빠르게 변화하는 소비자들의 취향과 생활방식의 변화에 맞게 선택, 조립, 해체가 용이하고 보존과 수리, 재사용이 가능하도록 간단한 형태의 모듈로 디자인되어야 한다. 또한 소비자 개인의 취향과 경험을 반영하기 위해 형태, 색채, 질감의 선택과 변형방법을 쉽게 조작하도록 해야 한다. 이런 사용자 중심의 펠트 이미지월 디자인 개발은 오랜 기간 사용자의 취향과 스타일을 만족시킬 수 있으며 많은 수요를 창출할 수 있으리라 생각한다.
As the quality of living is enhanced through rapid economic growth of the society in these days, ingenious and differentiated design, not simple function-oriented design, has become required to fulfill the esthetic demand of each individual. Now people are asking for new and positive experience and design breaking away from simply giving visual satisfaction to the user. At present, the interior wall design provided is a standardized design for which no individuality is considered. For this reason, now is the time when it is needed to pay attention to and conduct studies on the design which fits the style and characteristics of each individual, and therefore a study on image wall (art wall) which is playing an important role in expressing spatial image and individuality has been conducted. The objective of this study is to grasp the current trend through research of shape, color and texture which are formative elements of felt image wall, and, based on this, to grope for the advancement direction of felt image wall design in the future.
As for the scope and method of the study, definitions of the felt and image wall had been established first and then the concept of the felt image wall was defined on the basis of the above definitions. Current state of use was investigated through cases, and formative characteristics were derived according to the categories of shape, color and texture. The direction of design development has been presented according to the formative elements of shape, color and texture respectively. Case studies have been limited to felt image walls which can be produced into industrial felts whose walls are decorated with point using a felt, and which can be installed in a space as well as walls, or used also for other uses through disassembling and reassembling the walls. Cases were collected and analyzed from interior books and magazines, and from the Web in which search has been made through the keyword ‘Felt Wall’. Applied design theory has been referenced and analyzed from design-related books and articles on general and interior design.
The findings of the study are as follows:Felt image wall can be said to mean 'the decorative part which uses felt as a design point when finishing the wall material.'The result of analyzing felt image wall dividing it into formative elements, form, color and texture, shows that, first, the form is designed to allow the felt image wall to be diversely changed through repeated arrangement and connection of simple geometric forms such as circle, triangle and rectangle. Second, the color is produced to allow different colors to be selected and replaced being tailored to the taste of the user and the trend. Third, the texture is designed to enable the user to easily and safety participate in the production by developing a unique form and a coupling method making the most of the felt's characteristics of being flexible, soft and of not having any ladder.
The result of looking into the trend of felt image wall through such formative characteristics tells us that, first, felt image wall shows minimalistic trend of simplicity, repeatability, clarity, and reducibility among the formative characteristics of minimalism. Second, felt image wall has autonomy, purposefulness, playfulness, and expandability which are the formative characteristics of module design and shows a module-design-like trend. Third, felt image wall has participatory nature of sensation, association, and event nature which are the expression characteristics of empirical design, and has an empirical-design-like trend.
Like this, through its form, color and texture which are formative characteristics of felt image wall, it is found that felt image wall has a minimalistic, module-design-like, and empirical-design-like trend.
On the basis of the above findings, the direction of design for felt image walls were established. First, the shape should be developed so that consumers can create their own styles and to express aesthetic desires through participation. Second, the color should be able to reflect images and photographs that can express customers’ favors beyond limited colors. Third, new and creative styles should be developed through designs with unique combinations according to various widths and lots of textures.
The design of these felt image walls should be developed in the direction designed with simple modules so that consumers can easily assemble and disassemble in accordance with their rapidly changing favors and lifestyles, thereby enabling maintenance, repair and reuse. Also, in order to reflect favors and experiences of individual consumers, the design should enable users to easily select shapes, colors and textures and manipulate the modification method thereof. This user-oriented design development of felt image walls is expected to satisfy favors and styles of users for a long time, and create much demand for the design.