Purpose : 간호사의 연령, 결혼여부, 임상경력, 월수입에 에 따른 조직몰입에 대한 차이를 알아보고, 간호조직의 내부마케팅 요인, 직무만족, 조직몰입 간의 관련성을 알아보고자 함. Methods : 연구의 조사대상은 광주․전남북지역의 6개 종합병원에서 근무하는 간호사 315명이다. 자료처리는 연령, 결혼여부, 경력, 월수입에 따라 간호조직의 내부마케팅 요인, 직무만족, 직무몰입에 대한 차이를 분석하기 위해서 t-test를 실시하였으며, 간호조직의 내부마케팅 요인, 직무만족, 조직몰입 간의 관계를 알아보기 위해서 경로분석(path analysis)을 실시하였다. Results : 간호사들의 연령, 결혼여부, 임상경력, 월수입에 따라서 조직몰입의 차이를 알아본 결과에서는 연령이 높고, 임상경력이 높으며, 월수입이 높을수록 조직몰입을 잘하는 것으로 나타났으나 결혼여부에 따라서는 조직몰입의 차이는 없는 것으로 나타났다. 간호조직의 내부마케팅 요인의 교육․훈련제도, 보상제도, 공정성은 직무만족에 직접적인 영향을 미치고 있으며, 이들 변인들은 직무만족을 매개변인으로 조직몰입에 직간접적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. Conclusion : 간호사가 조직몰입을 잘할 수 있도록 하기 위해서는 간호조직의 내부마케팅 요인인 교육․훈련제도, 보상제도, 직무만족도를 높여 줄 수 있는 다양한 인센티브제도 등의 도입이 필요하리라 사료된다.
Purpose : This study investigates nurses' organizational commitment, internal marketing, and occupational satisfaction depending on their age, martial status, clinical experience and income. Methods : The subjects of this study were 350 nurses from six hospitals in Jeolla-do. The t-tests were used to analyze the differences in internal marketing, occupational satisfaction, and organizational commitment depending on their age, marital status, career, and income. The relationships among internal marketing, occupational satisfaction, and organizational commitment were analyzed by the path analysis. Results : The results of this study showed that organizational commitment was correlated with age, clinical experiences, and income, but not significantly associated with martial status. Education and training policy, benefit system, and fairness of the internal marketing were influencing factors on occupational satisfaction. These factors were correlated with organizational commitment through occupational satisfaction. Conclusion : This study addressed the relationships among nurses' internal marketing, occupational satisfaction, and organizational commitment. Based on the results, it is suggested that hospital organizations introduce more diverse incentive policies to enhance nurses' occupational satisfaction and organizational commitment.