환경문제가 세계적으로 심각하게 대두되면서 이제, 환경교육은 선택이 아닌 필수교육으로 자리잡고 있다. 최근의 환경교육은 ‘정서(emotion)’의 개념이 중요하다. 환경교육이 교수학습방법으로 뉴스, 신문, 광고 등의 환경커뮤니케이션을 자주 활용하기 때문이다. 다양한 커뮤니케이션은 정서를 수단으로 하여 공감을 이끌어내는 경우가 많다. 이에 환경교육의 목표인 환경책임행동을 이끌어내는 데 적절한 정서를 찾는 것은 매우 중요하다. 그릇된 정서로 인해 자극적이고 편향된 시각을 제공할 수 있기 때문이다. 따라서 본 연구는 환경책임행동을 이끌 수 있는 환경정서를 발견하고자 실험연구를 구성하였다. 이를 위해 초등학교의 5, 6학년을 대상으로 환경문제와 관련된 정서를 설문하고 문헌연구를 더하여, 환경정서인 경외, 동정, 공포, 죄책감을 대표적 정서로 선정하였다. 실험연구 대상으로 서울시 송파구 3개 초등학교의 399명에게 사전 환경책임행동을 설문하고, 개발된 정서별 텍스트를 읽도록 한 후 사후 설문을 하여, 정서가 초등학생들의 환경책임행동에 미치는 영향을 분석하고자 하였다.
그 결과 첫째, 초등학생들의 환경관련 정서를 대표적으로 경외, 동정, 공포, 죄책감으로 분류하였을 때, 환경정서가 환경책임행동에 미치는 영향은 차이가 있었다. 정서를 활용한 환경교육은 모두 효과적이었으며, 하위범주에 따라 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 긍정적 정서가 부정적 정서보다 초등학생들의 환경책임행동 변화에 도움을 주었다.
본 연구는 환경정서와 환경책임행동과의 상관관계를 밝혀 환경교육에서 사용할 수 있는 적절한 정서선택을 돕고자하였다. 특히 환경교육을 위한 환경커뮤니케이션에서, 정서를 효과적인 설득기제로 선택하기 위해서는 환경정서와 환경책임행동의 하위범주별 영향관계를 주목할 필요가 있겠다.
As the world faces today a set of serious environmental issues, the environmental education is an option, it is rather a required education course. Currently, a concept of ‘emotion’ is the most crucial factor in recent environmental education attributed to the environmental communication methods such as news, newspaper, advertisement, etc. that are often used in training. A diverse communication uses emotion to draw sympathy. It is, therefore, very important to find appropriate emotion to draw a goal of environmental education, the ‘environmentally responsible behavior’. A wrong emotion can lead a provocative and biased perspective. Therefore, this experimental study was performed to identify the environmental emotion that can lead the environmentally responsible behavior. Thus, the emotional reactions toward the environmental issues were investigated among students currently attending 5th or 6th grade in the elementary school in addition to literature study. A sense of reverence, sympathy, fear and sense of guilt were selected as a typical emotion. Then, 399 students attending in 3 elementary schools located in Songpa-gu, Seoul-si were selected as a participant in the experimental study performed to identify the effects on the environmentally responsible behaviors in those elementary school students.
As a result, the effects of environmental emotion on environmentally responsible behavior were shown to be different in the experimental study. The emotional educations were shown to have positive impact and a significant difference was observed upon the lower category. Second, the positive emotion was shown to positively effect the environmentally responsible behavior in elementary school students than the negative emotion.
This study was carried out to identify the relationship between the environmental emotion and the environmentally responsible behavior to help choosing an appropriate emotion in the environmental communication and education.