본 연구는 지체장애학생을 대상으로 이루어진 전환교육 관련 연구의 동향을 살펴보기 위해 1990년부터 2013년까지의 국내 학위논문 13편과 학술지 25편을 선정하여 연구방법, 연구대상, 연구주제, 전환지원에 대한 내용을 분석하였다. 연구결과 전환교육 연구방법에 따른 분석결과는 조사연구, 문헌연구, 실험연구 및 질적연구의 순으로 연구가 이루어져 왔고, 관찰연구는 한편도 나타나지 않았다. 연구대상에 따른 분석결과는 학생 및 교사와 관련된 연구들이 주로 이루었고, 연구주제에 따른 분석결과에서는 인식수준, 실태분석, 문헌고찰, 적용효과 및 욕구분석, 실행수준, 전문능력 순으로 나타났다. 마지막으로 전환지원에 따른 분석결과에서는 직업교육, 직업평가, 사후관리 순이었고, 고용지원은 한편도 나타나지 않았다. 이러한 연구결과들을 토대로 추후 지체장애학생의 전환교육 관련 국내 연구의 발전 방안을 제시하면, 운영실태 및 인식수준 분석, 요구분석 등의 양적연구에서 현장에서의 실제적이고 체계적인 실험연구와 질적연구 등 연구방법의 확대와 지체장애학생에 맞는 전환교육 모형 개발 및 적용, 연구대상 및 연구주제, 전환지원의 다양화 등을 들 수 있다.
Under the goal of investigating research trends related to transition education for students with physical disabilities, this study selected 13 dissertations and 25 journal articles from 1990 to 2013 and analyzed them in terms of methodology, subject, topic, and area.
As the results, the analysis results according to the transition education methodology showed that the researches were conducted in the order of survey research, literature review, experimental research, and qualitative research with no observational study. As the subjects, most of the researches included students and teachers. As the topics, the most popular one was the perception level, which was followed by analysis of current state, literature consideration, analysis of application effects and needs, level of implementation, and professional abilities in the order. Finally, the analysis results according to research areas revealed that researches were carried out in vocational education, vocational evaluation, and follow-up service in the order with none on supported employment. Based on those findings, the study suggested the development of domestic researches related to transition education for students with physical disabilities: methodologies should expand from the quantitative research on analysis of current state of operation, perception level, and needs to the practical and systematic experimental research and qualitative research. It is also required to develop and apply a transition education model fit for students with physical disabilities and diversify research subjects, topics and areas.