이 연구의 목적은 존 듀이의 저작 How We Think에 나타난 ‘반성적 사고’의 의미와 단계, 그리고 화이트헤드의 저작 The Aims of Education and Other Essays에 나타난 ‘리듬’의 의미와 의의를 각각 탐색하고, 그에 기초하여 그들의 교육인식론을 비교함으로써 오늘날 교육의 과정에 주는 시사들을 논의해 보는데 있다. 듀이와 화이트헤드에 따르면, 인간은 세계와 환경 속에서 살아나가는 유기체이며, 환경과의 상호작용 속에서 자신이 겪는 실제적인 경험에 대한 사고를 조직하고 변형함으로써 지식을 창조하는 존재이다. 또한, 이러한 앎의 과정은 유기체마다 각기 다르게 가지고 있는 반성적 사고 능력과 리듬의 유형에 따라 다양한 주기와 연속성을 가지고 진행될 수 있는 것이다. 따라서 앎의 과정은 개인이 갖는 다양한 주기와 연속성 안에서 경험의 의미를 이해하고 확장할 수 있도록 하는 개인 내부의 힘을 필요로 한다. 이 점에 있어서 듀이와 화이트헤드는 사고의 자유와 그러한 자유를 통제할 수 있는 자기 규율의 원리를 공통적으로 강조하고 있다. 이상과 같은 이들의 교육인식론에 비추어볼 때 그동안 천편일률적으로 이루어져온 교육의 과정을 반성해야 할 것이며, 교육과정에서 개인이 갖는 경험의 폭과 깊이, 그리고 다양성을 비판적으로 재고해 봐야 할 것으로 보인다.
The aim of this study is to investigate educational epistemology in the stages of ‘reflective thinking’ by John Dewey and ‘rhythm’ by A. N. Whitehead, and to discuss the educational process based upon their view. Conclusions are as following:Although Dewey and Whitehead have different intellectual background, they share with common view about epistemic origins and development as basis educational process. They assume that human is basically organic being. So they assert that educational process is more effective when it follow up with natural traits of organic being. According to them, knowing is result of unique experience of organic being. But true knowing is not possible unless reflective thinking and rhythm is working in their process. In this process, meanings and contents of knowing become various and creative. During this continuous process, knowing transform into intelligent power and wisdom as educational aim.
As considering their unique views, we will reflect traditional process of teaching-learning and furthermore, will try to reconstruct meaningful contents of learning. To reconstruct them, firstly, individual interest and curiosity in process of education are considered enough, secondly, affluent time and free thinking are given adequately, and thirdly, freedom and discipline acted harmoniously in process of education. So, we must realize that wise judgment of teacher is always very important in process of teaching-learning. For success and failure of education depends on his judgment.