고성경. 전투조종사의 비행활동이 좌심실 수축력 및 심장 벡터에 미치는 영향. 운동과학. 제11권 제2호, 453-466, 2002. 비행활동이 좌심실 수축력과 심장 벡터에 미치는 영향을 규명하기 위해 조종사 153명과 공사생도 27명을 대상으로 초음파 심장기록과 심전도 그리고 임피던스 심장기록을 측정하였다. 좌심실 수축력을 진단하기 위해 초음파 심장기록의 구출율과 수축율, 심전도의 SV1, RV5, RV6, 및 SV1+RV5, RV6/RV5, 임피던스 심장기록의 R-Z 시간간격을 측정하였으며, 심장 벡터를 분석하기 위하여 Ⅰ, Ⅲ, V2, V6 유도에서 QRS 평균벡터의 축 각도와 파고를 구하였다. 비행시간에 따른 집단간 변인들의 차이는 일원변량분석으로 검정하였다. 연구 결과, 조종사의 SBP는 비행시간에 따라 감소하는 경향이 있었으나 심박수와 RPP는 유의한 경향이 없었다. 초음파 심장기록의 좌심실의 구출율은 비행시간에 따라 감소하였으나 수축속도는 오히려 증가하였으며, 심전도의 SV1과 SV1+RV5, RV6/RV5 그리고 임피던스 심장기록의 R-Z 시간간격은 비행시간에 따라 감소하는 경향이 있었다. QRS 평균벡터에서 전면의 축 각도는 비행시간에 따라 몸 좌측으로 향하는 경향이 있었으나, 평면에서는 유의한 경향이 없었다. QRS 평균벡터의 파고는 전면과 평면 모두 비행시간에 따라 그 값이 감소하는 경향이 있었다. 연구 결과를 종합할 때, 비행시간에 따라 조종사의 심장기능은 저하되는 것으로 생각되며 향후 심장기능을 향상시키기 위한 체력단련 프로그램의 개발 등 다양한 방안이 강구되어야할 것으로 보인다.
Ko, S.K. The Effects of the Combat Flight on the Left ventricular Contractility and Cardiac Vector of the Air Force Pilots. Exercise Science, 11(2): 453-466, 2002. To study the effects of the combat flight on the left ventricular contractility and cardiac vector of the Air Force pilots, 153 pilots and 27 Air Force Academy cadets were selected and they were classified into six groups by flight time(FT). To evaluate the LV contractility of subjects, M-mode echocardiography, ECG and impedance cardiography were recorded simultaneously, and then shortening and ejection fraction by echocardiography, R amplitude of chest V1, V5, V6 lead by ECG, and R-Z interval by impedance cardiography were analyzed. To evaluate the cardiac vector, mean QRS vector of Ⅰ, Ⅲ, V2, V6 lead were recorded by ECG. Measured data were compared among the group using oneway ANOVA. As a results, SBP were decreased against FT, but HR and RPP had no constant tendency. In cardiac contractility factors, SV1, SV1+RV5, RV6/RV5 of ECG, R-Z interval of impedance cardiography and ejection fraction of echocardiography were decreased against FT. In cardiac vector, axis of frontal plane was deviated to left side by FT, but axis of horizontal plan has no constant tendency. Vector amplitude of frontal and horizontal plane were decreased by FT. Conclusionally, these results indicate that cardiac function of fighter pilots seem to degenerated by FT, and suggest that pilots have to increase their cardiovascular fitness by the physical training.