본 연구는 의학연구 방법론으로서 格物致知를 설명해 줄 수 있는 구조와 이 구조에서 지식을 획득하는 방법을 고찰하였다. 먼저, 禮記 「大學」에 보이는 格物致知를 「學記」‧ 「少儀」와 관련시켜 物의 관찰과 物의 이치를 터득하는 구조로 學格物致知‘游’를 도출하였다. 그 다음, 산수화가이자 의학연구자, 의사였던 王履의 華山 유람 목적과 송대 화론인 圖畫見聞誌와 林泉高致에서 畫意를 산출하는 ‘游’의 함의를 고찰하였다. 고찰의 과정에서 다음을 밝혔다. 첫째, 王履의 華山 유람과 송대의 圖畫見聞誌, 林泉高致에서 보이는 ‘游’는, 學格物致知‘游’의 구조에 속한다. 둘째, 學格物致知‘游’ 구조에서 格物致知 의미는 송대에 심화되었다. 「學記」의 ‘游’는 游行으로 견문을 넓히는 과정에서 物에 대한 知를 획득하였다. 그러나 송대 화론인 圖畫見聞誌, 林泉高致에서 ‘游’는 物을 적극적으로 관찰하여 知를 얻는 활동으로, 이러한 ‘游’로 인하여 格物致知는 그 의미가 심화되었다. 셋째, 송대 화론의 ‘游’가 物의 이치를 터득하는 방법은 物에 대한 관찰(察, 探蹟鉤深, 看, 面面看, 歷歷羅列胸中 등)이다. 넷째, 学格物致知‘游’의 구조는 송대에 회화영역에서 실천되었고, 송대의 회화관을 추종한 王履에서 의학연구로 실천영역이 확장되었다. 다섯째, 王履의 “華山을 배웠다[師]”는 주장을 통하여, 王履는 인식의 근원을 자연(華山)에 두고 있음을 알 수 있다. 이상을 통하여 禮記 「大學」에 보이는 格物致知는 수양론과 인식론에 관여되며, 인식론에 관여하는 구조는 學格物致知‘游’로 구별할 수 있다. 그리고 여기서 인식의 방법은 관찰(察, 探蹟鉤深, 看, 面面看, 歷歷羅列胸中 등)임을 규명하였다. 이러한 규명을 통하여 의학연구 방법론으로서 格物致知를 이해할 수 있다.
This study examined the structure that can explain the 'gewuzhizhi' as a medical research methodology and how to acquire knowledge from this structure. First, we derive a structure that implies the meaning of ‘gewuzhizhi’ shown in Liji and 「daixue」 in relation to 「xueji」 and 「shaoyi」. It is Xue- gewuzhizhi -‘You(游)’. Then, we examined the purpose of the travelling Mt. Hua of Wang Lu, who was a landscape painter and medical researcher and physician and the implication of ‘You’ in Song Dynasty’s painting theory of Tuhua Jianwenzhi, Linquan Gaozhi. In the course of the review, I explained the following. First, ‘You’ in the travelling Mt. Hua of Wang Lu and ‘You' in the painting theories of Song Dynasty belongs to the structure of Xue- gewuzhizhi-’You‘. Secondly, the meaning of ’gewuzhizhi‘ in the structure of Xue-gewuzhizhi-’You‘ was deepened in Song Dynasty. Third, The way in which the ’You‘ of the Song Dynasty’s painting theory is to learn the reason of things is to observe things. Fourthly, the structure of the Xue-gewuzhizhi-‘You’ was practiced in the painting area in the Song Dynasty, and the field of practice was extended to the study of medicine by the landscape researcher who followed the painting theory of Song Dynasty. Fifth, through the assertion of Wang Lu's ‘I take Mt. Hua as my teacher[師]’, Wang Lu finds that the source of the recognition lies in nature(Mt. Hua). Through the above, ‘gewuzhizhi’ shown in Liji and 「dai xue」 is involved in the theory of cultivation and epistemology, and the structure of xue-gewuzhizhi- ‘You’ involved in epistemology and the method of recognition is found in observation. Through these investigations, I understood logically ‘gewuzhizhi’ as a method of medical research.