본고는 漢字 字源 연구 성과를 활용하여 효율적인 한자 교육 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다.
이를 위한 방법으로, 첫째 본뜻을 드러내고 있는 대표적인 고문자 자형 선택, 둘째 자원에 대한 대표적인 해석 선택, 셋째 자원의 내용 범주에 따른 한자 분류, 넷째 한자 교육에 직접 활용할 수 있는 모형 제작 등을 제시하였다.
예를 들면, 한자 자원이 가지는 본뜻이 ‘인체’와 관련된 한자로는 ‘人, 大, 立, 竝, 交, 夭’ 등이 있고, ‘동물’과 관련된 한자로는 ‘馬, 象, 牛, 羊’ 등이 있으며, ‘교육’과 관련된 한자로는 ‘敎와 改’ 등이 있고, ‘화폐’와 관련된 것으로는 ‘貝, 朋’ 등이 있으며, ‘건축물’과 관련된 것으로는 ‘高, 京, 門, 戶’ 등이 있고, ‘기물’과 관련된 것으로는 ‘豆, 鼎, 斗’ 등이 있다. 각 한자 자원의 본뜻에 대한 검토를 진행하여 이상과 같이 자원이 가지는 의미를 내용별로 범주화하고 이에 해당하는 한자를 분류하며, 이를 통해 자원의 내용별로 한자를 묶음으로 삼아 한자 교육을 진행하는 것이다. 또한 한자 교육에 직접 활용할 수 있도록 삽화, 대표적인 고문자 자형, 대표적인 자원 해석, 해설 등을 수록한 모형을 제작하는 방안을 제시하였다.
이렇게 만들어진 성과물은 한자 교육에 유용하게 사용될 수 있을 것이다. 또한 한자 교과서 및 학습서를 제작하는 데에도 활용할 수 있을 것이며, 최근에 주목받고 있는 문화콘텐츠 제작에도 다양하게 응용할 수 있을 것이다.
This paper is intended to propose a method for Chinese characters education utilizing results of characters sources studies. That is, this paper aims to propose Chinese characters education utilizing mostly the original meanings contained in characters sources, accepting existing study results.
The methods proposed in this paper are as follows. First, selection of typical characters types of ancient characters; Second, selection of typical interpretations of characters sources; Third, classification the original meanings characters sources include; and Fourth, manufacture of the model that can be directly used for Chinese characters education.
For example, through review of the main meanings of sources of Chinese characters, it is possible to find the Chinese characters ‘民, 臣’ related to the original meaning of 'slave', ‘敎, 改’ related to 'education', ‘貝, 朋’ related to 'currency', ‘高, 京, 門’ related to 'building', ‘豆, 鼎, 斗’ related to 'articles', etc. In addition, for those characters can be directly utilized for Chinese characters education, a model is manufactured that proposes an interpretations of illustrations, types of ancient characters, interpretations of original meanings contained in characters sources, explanations of the meanings presently used, etc. by each Chinese character.
The resulting products could be usefully used for Chinese characters education. Also, it could be utilized in publishing a Chinese character textbook or study material, and be applicable variously in producing cultural contents recently attracting public attention.