이 연구는 체육교과에 있어서 지도자의 전문성 중요도와 연구결과의 현장활용을 위한 논문이며, 연구의 목적은 여가스포츠 지도자의 전문가주의와 직무착근도, 직무소진 및 이직의도에 관한 연구모형 검증과 설정된 가설을 검증 하는데 있다. 연구 대상은 서울특별시, 경기도, 인천광역시 소재 스포츠센터 지도자를 모집단으로 하였고, 422부의 자료를 최종분석에 사용하였다. 조사도구는 설문지를 사용하였으며, 자료처리는 상관분석과 구조방정식 모형분석을 이용하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 연구모형의 검증 결과는 상관관계분석 및 확인적 요인분석 결과에서 모든 요인의 결과치가 전반적으로 만족스러운 적합도를 보여주고 있으며, 구조방정식 모형분석 결과 가설적 구조모형은 5가지 경로가 모두 채택되었다. 둘째, 여가스포츠 지도자의 전문가주의, 직무착근도, 직무소진, 이직의도에 대한 변인 간의 상대적 영향력이 도출되었다. 또한 설정된 구조모형의 검증결과는 가설적 모형 자체를 모두 지지하는 것으로 나타났으며, 가설검증결과는 다음과 같다.
1. 전문가주의와 직무착근도는 유의한 인과관계가 있으며, 이는 전문가주의가 높을수록 직무착근도의 수준이 높음을 의미한다. 2. 전문가주의와 직무소진은 유의한 인과관계가 있으며, 이는 전문가주의가 높을수록 직무소진의 수준이 낮음을 의미한다. 3. 직무착근도와 직무소진은 유의한 인과관계가 있으며, 이는 직무착근도가 높을수록 직무소진의 수준이 낮음을 의미한다. 4. 직무착근도와 이직의도는 유의한 인과관계가 있으며, 이는 직무착근도가 높을수록 이직의도의 수준이 낮음을 의미한다. 5. 직무소진과 이직의도는 유의한 인과관계가 있으며, 이는 직무소진이 높을수록 이직의도의 수준이 높음을 의미한다.
The purpose of this study was to identify a causal model for professionalism and turnover intention among leisure sports instructors using Structural Equation Modeling (SEM). The leisure sports instructors were recruited from sports centers in the Seoul metropolitan area, including Gyeonggido and Incheon, by using a convenience sampling method. A total 482 questionnaires were collected, and of those, 422 were used; 60 untruthful questionnaires were excluded. The data were recorded and analyzed using SPSS Win ver. 18. The AMOS 7.0 statistical computer package was used to do an exploratory factor analysis (EFA), confirmatory factor analysis (CFA), and structural equation modeling (SEM).
According to the demographic variables of the leisure sport instructors, only the autonomy among four different variables of professionalism in the female instructors was significantly higher than that of the male instructors (P<.05). In addition, there were significant differences in the self-regulation and the flow of the professionalism, depending on the age and work experience level. There was a significant difference in turnover intention for gender (P<.05); the turnover intention in the male instructors were higher than that in the female instructors. The findings of the current study indicates that the research model with structural equation modeling (SEM) fits the five path variables including professionalism, job embeddedness, job burnout, and turnover intention. Moreover, the five research hypotheses were accepted and its results are the following. First, there was a significant causal relationship between professionalism and job embeddedness. This result indicates that job embeddedness increases as professionalism increases. Second, professionalism significantly influences job burnout. Instructors experience less job burnout with higher professionalism. Third, job embeddedness has a significant influence on job burnout. This means job burnout decreases as job embeddedness increases. Forth, job embeddedness significantly influences turnover intention. Instructors have less turnover intention as job embeddedness increases. Fifth, job burnout has a significant influence on turnover intention. This indicates turnover intention increases as job burnout increases.