이 연구는 초등학교 아동을 대상으로 운동참여와 긍정적 정서, 부정적 정서 및 스트레스 간에 어떻게 인과관계가 존재하는지를 밝힘으로서 운동참여의 정서에 대한 효과와 스트레스에 대한 효과를 검증하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 2012년 현재 G 광역시와 C 도 지역에 거주하고 있는 4학년 이상의 초등학생 800명(남: 406, 여: 394)을 대상으로 긍정과 부정 정서 척도(PANA-X)와 스트레스 척도를 사용하여 분석하였다. 그 결과 첫째, 성별, 학년별, 운동참여유무별 집단 간 정서와 스트레스 비교에서 긍정 정서에서는 남학생이 여학생에 비해, 운동참여아동이 비참여 아동에 비해 높은 것으로, 부정의 정서에서는 운동참여아동이 비참여아동에 비해 낮은 것으로, 학업스트레스는 남학생이 여학생보다 높고, 학년별로는 5학년 이상의 학생이 높은 것으로, 운동참여아동이 비참여아동에 비해 낮은 것으로 나타났다. 정서와 스트레스의 세부분석에서 ‘자신감’, ‘주의집중’의 긍정의 정서는 운동참여아동이 비참여아동에 비해 높고, ‘화’와 ‘고독감’의 부정 정서와 ‘친구와의 말다툼’ 스트레스는 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 운동참여를 외생변인으로 하고 긍정과 부정의 정서와 스트레스를 내생변인으로 한 연구모델은 높은 전반적 지수(χ²=183.83, χ²/d=3.11, GFI=.952, TLI=.959, CFI=.969, RMSEA=.07)를 보여 이론모델로 양호함을 보여주었으며 세부적 지수에서 운동참여와 부정 정서, 운동참여와 스트레스, 부정 정서와 스트레스 경로가 유의한 것으로 나타났다.
This study investigated the cause and effect relationship of sport participation on elementary school children: positive and negative emotions and stress. The subjects were 800 (boys: 406, girls: 394) children who live in Gwangju City and Chonnam Province; they were fourth and higher graders. The emotion scale used in this study was PANAS-X (Watson & Clark, 1994), and the stress scale was a modified stress scale (Kim, 2009). Data were analyzed using an ANOVA and structure equation. In the analysis of variance, the boys showed higher positive emotions and academic stress than girls, and the participants showed lower negative emotions and academic stress than the non-participants. The fifth grade and sixth grade students showed higher academic stress than that of the fourth grade. In an analysis of the differences between sports participants and non-participants according to each of the items in emotions and stress, the participants showed higher self-confidence and attention to positive emotions than the non-participants, lower anger and loneliness among the negative emotions, and stress resulting from disputes between friends than the non-participants. In the analysis structure equation, the suggested model in this study, which was created using extraneous variables, is sport participation; the endogenous variables are positive and negative emotions and stress. They were tested as a theoretical model (χ²=183.83, χ²/d=3.11, GFI=0.952, TLI=0.959, CFI=0.969, RMSEA=0.07). The paths of sport participation toward positive emotions, sport participation toward negative emotions, sport participation toward stress, and negative emotions toward stress were statistically significant.