본 연구의 목적은 예비수학교사들의 수학적 신념과 수업에서 발현된 교수학적 내용지식(PCK)의특징을 알아보고, 이를 통해 수학적 신념에 따른 PCK의 관련성에 대해 분석하는 것이다. 이 연구는 교육실습 중인 예비수학교사 6명을 대상으로 실시한 PCK 설문지, 인터뷰 자료, 수업관찰 자료를 분석하는 질적 연구 방법을 토대로 하였다. 연구결과, 예비수학교사들의 다양한 수학 본질에 대한 신념은 PCK에 서로 다른 영향을 주었으며, 수학 교수-학습에 대한 신념과 PCK사이에는 밀접한 관련성이 있음을 볼 수 있었다. 따라서 신념과 교수학적 내용지식(PCK)을 함께 발달시킬 수 있는 예비교사 연수 및 지원 프로그램의 확충이 필요하다.
This study investigated the relationship between PCK (Pedagogical Content Knowledge) and pre-service mathematics teachers' mathematical beliefs, and the effects of PCK on their teaching.
The data were collected through pre & post interviews, a questionnaire, and classroom observations of six pre-service mathematics teachers who were taking their field practica in their senior year. The results indicate that the pre-service mathematics teachers' differing beliefs about the nature of mathematics affected their PCK. This study showed the relationship between their beliefs about teaching and the learning of mathematics and PCK. It is recommended that more opportunities for PCK development, as well as for modifications in of their beliefs have to be offered in education programs for pre-service mathematics teachers.