본 연구에서는 중등 국어, 영어, 수학 교사 6명을 대상으로 하여 자신의 수업 동영상을 보고 사고 구술의 방식으로 수업을 반성적으로 평가하도록 하고 비구조화된 면담을 통해 경력과 수업관 등을 확인으로써, 교사들의 수업 반성의 요소와 수준을 각기 반성적 수업 평가의 횡적, 종적 양상으로 나누어 살펴보았다. 연구 결과, 첫째, 교사들은 교육과정 지식(교과 내용에 대한 인식, 수업 재구성), 교수 전략(수업 기획, 수업의 짜임새, 수업 유형, 자료 및 교구의 활용, 평가), 학생 이해(학생의 수준, 상호작용, 학생 반응에 따른 피드백), 수업 기술(수업 외적 기술), 수업 환경(교실 환경, 수업 분위기) 등의 세부요소를 중심으로 분석적으로 수업 평가를 수행한다는 점이 확인되었다. 즉, 수업 전반에 대한 총체적이고 거시적인 평가보다 세부 요소 등을 중심으로 한 분석적 평가가 주를 이루고 있었다. 둘째, 교사들은 대부분 기술적, 기계적 수준의 반성에 그치고 있으며, 비교적 수준의 반성이 이루어지는 경우에도 이는 일부 교사에 국한되어 있어 교사들 간의 반성적 수업 평가에는 수준 차가 존재함이 확인되었다. 이를 통해, 세부 수업 요소 중심의 분석적 평가보다 총체적이고 종합적인 평가가 가능하도록 하는 반성적 수업 평가 기준의 마련이 필요하며, 좀 더 높은 수준으로의 반성적 수업 평가 능력 신장을 위해 명시적이고 체계적인 교사 교육이 기획, 제공되어야 함을 확인할 수 있었다.
This study examines teachers' reflective thinking on their instruction; then, analyzes the factors and levels of their reflective thinking. To achieve this aim, we recorded six secondary school teachers' (two Korean, two English, and two Mathematics teachers) one-unit instruction periods. Afterward, we conducted a 'think-aloud' session in which they reflected on their instruction while watching the tapes. We also conducted semi-structured interviews with them, discussing their educational background, teaching careers, and their thoughts about 'good teaching or good instruction'. Our conclusions are the following: Firstly, teachers' reflective thinking on their instruction progresses analytically around the specific dimensions of instruction, such as curriculum knowledge, pedagogical content knowledge, knowledge of learners and their characteristics, class milieu, etc. They do not seem to reflect on their instruction generally and synthetically. Secondly, most teachers seem to reflect upon their instruction at a descriptive or technical level. They do not reflect upon their instruction at a comparative or critical level. There are notable differences with respect to the level of reflective thinking among teachers. Only one teacher with various experience about instruction-consulting showed reflective thinking at a comparative level. The results of this study suggest a need for explicit and systematic teacher education to enhance teachers' levels of reflective thinking, and so eventually to extend their teaching capacity.