이 연구에서는 일본에서 행하여진 국내외 학력 및 교육과정 현황 조사의 결과 분석과 초․중․고등학교 현장 조사를 바탕으로 일본의 과학교육이 가지고 있는 제문제점을 고찰하고,일본의 새로운 과학교육과정 개정의 기본방침과 과학교육과정의 개정에 미친 영향과 관련성을 살펴보았다.
이번 연구에서는 일본의 현행 교육과정 아래에서 행하여진 과학 교과와 관련된 국내외 학력 및 교육과정 현황 조사를 크게 국제 조사 결과와 국내 조사 결과로 나누고, 이를 다시 (1)과학 학업 성취도와 과학 학습 내용에 관한 측면, (2) 학생들의 과학에 대한 정의적인 측면,(3) 과학 수업 환경 측면의 세 가지로 세분하여 고찰하였다.
이번 연구를 통하여 다음과 같은 결과가 얻어졌다.
먼저, 국내외의 학력조사에서 일본 학생들은 높은 성적을 나타내었지만, 일부 영역에서는기초적인 지식과 이해력이 부족하였고 이를 극복하기 위하여 국제적 통용성 아래 새로운 학습내용이 초등학교 과학 교육과정에 도입되고 일부 학습 내용의 이수시기가 조정되었다.
둘째, 국내외의 학력조사를 통하여 일본의 초․중․고등학생들은 공통적으로 ‘추론’, ‘설명활동’ 등에 있어서 부족함을 보였고 이를 극복하기 위하여 수업 시간의 증가를 통한 여유 있는과학 수업 시간을 확보하고, 문제 해결 활동 및 추론 활동을 강조하며 초등학교와 중학교간의연계성 있는 내용을 구성하는 등의 과학 교육과정 개정이 행하여졌다.
셋째, 과학 공부에 대한 일본 학생들의 의욕은 초등학교에서 중․고등학교로 학년이 올라감에 따라 점차 낮아지고, 과학을 중요하다고 여기는 의식도 높지 않았고, 과학에 대한 자신감 또한 대단히 낮았다. 이를 극복 위하여 학생들의 흥미를 이끌어낼 수 있도록 실생활 관련내용을 종래에 비하여 더욱 도입하는 등의 개선이 새로운 과학 교육과정에서 행하여졌다.
넷째, 학생들의 수업 환경에 대한 조사 결과 과학 학습의 기반이 되는 자연 체험 및 생활 체험의 부족함이 초․중․고등학교에서 공통적으로 나타났다. 이를 극복하기 위하여 초․중학교 과학 수업 시간이 증가되었고, 고등학교에서는 ‘과학 과제 연구’ 과목이 신설되는 등, 증가된 과학 수업 시간에 자연 탐구와 체험을 위한 활동이 이루어질 수 있는 등의 구안이 새로운 과학 교육과정에서 행하여졌다.
이번 연구를 통하여 얻어진 결과는 일본의 새로운 교육과정 개정의 청사진에 해당하는 답신의 문헌적 근거를 확실하게 할 수 있었고, 새롭게 개정된 일본의 과학 교육과정의 개정방침의 내용 이해와 문서화된 과학 교육과정의 개정 내용과의 연계성을 명확하게 할 수 있었다.
This study reviewed the overall issues of Japanese science education based on (i) an analysis of research on domestic and international academic achievement and the academic curriculum, and (ii) on on-site research of elementary, middle, and high schools. It has also looked into the fundamental principles of the newly revised Japanese science curriculum and the influence and relevance of the issues of Japanese science education with respect to a revision of the science curriculum.
In this study, an analysis of research on domestic and international academic achievement and curriculum, which is concerned with science subjects conducted under the current Japanese curriculum, is categorized into international and the domestic research results. These are further categorized into (i) aspects of scientific learning achievement and scientific learning content, (ii)aspects of student attitude toward science, and (iii) aspects of the environment for science education.
The following results have been obtained from this study.
Firstly, Japanese students have shown good results in the research of the domestic and international academic achievement, but were found to have inadequate basic knowledge and understanding in some areas. To overcome such inadequacy, new learning content has been introduced into the curriculum of elementary schools for international compatibility, and the time frames for completion of some education contents have been adjusted.
Secondly, Japanese students in elementary, middle, and high schools generally have shown inadequacy in the ‘induction’ and ‘explanation’ aspects of the research into domestic and international academic achievement. To resolve such issues, several revisions - in which enough time for science education is secured through an increase in class hours, problem-solving and inducting activities are emphasized, and the curriculum is organized in consideration of the connectivity between the education content of the elementary school and the middle school - have been introduced into the new science curriculum.
Thirdly, the willingness of Japanese students to study science has been shown to be decreasing as they move from the elementary through to high school. The students’ recognition of the importance of science was very low, and they had very little confidence in science study. To address these issues, the science curriculum has been changed to attract more interest from the students; that is, more content related to everyday life is included than in the past.
Fourthly, research into the circumstances of education found, in the education of elementary,middle, and high schools, that scientific experiences in nature and everyday life – which is the foundation of science education - were insufficient. To cope with this issue, science class hours have been increased in elementary and middle schools, and ‘scientific subject research’ class has been added to the curriculum of high schools to facilitate the study of nature and experiential activities during the increased class hours.
This study hopes to have clarified, through an examination of the blueprint for the recent amendment of Japanese curriculum of education, the relationship between the principles of the current amendments to the Japanese science curriculum and the content of the documented revision of the science curriculum.