본 연구는 한국인의 보편적 미의식 속에 내재된 사상적 배경과 이를 담고 있는 한국 춤의 미적 특성에 대해 살펴보고자 한다.
한국의 전통적인 미의식에는 동일취향적이며, 다른 민족과 차별화된 특수성을 담고 있는데, 근저에 변함없이 전해지고 있는 몇 가지 특징들이 있다. 첫째, 인간의 심성과 내면을 중시한다는 점이다. 둘째, 한국인이 지니는 다양한 미의식 중에서 소박하고 검소하며 담박(淡泊)의 미가 있다. 셋째, 예술행위의 결과물이 단순히 창작자의 만족으로 그치는 것이 아니라 넓은 의미로 현실을 투영하고 삶을 반영한다는 것이다.
시대와 역사 속에 변화하는 미의식 속에 춤이 가지는 핵심적 특징들을 알아보기 위해서는 역사 속에 전해져 온 고대 한민족의 미의식과 춤의 원형과 역사적 유물을 통해 알아 볼 수 있을 것이다. 한국문화를 살펴보면 북방의 샤머니즘과 연결된 삼선사상(三仙思想) 또는 천지인의 삼재론(三才論), 그리고 음양론을 확대 발전시킨 역(易)사상으로서의 음양오행론(陰陽五行論)이 있다.
삼재론(三才論)은 하늘과 땅과 사람이 하나로 인식되어지는 것을 일컫는 것으로 만물을 만들어 내는 것이 처지의 마음으로 인(仁)으로 해석되며, 이는 곧 인간이 지향해야 할 도덕적 덕목이다.
음양오행론(陰陽五行論)은 음양오행사상은 자연의 섭리를 따르는 조화와 통일, 균형을 이룬다는 관점에서 비롯된다. 자연은 음과 양의 이원적구조로 이루어져 있으며 음양의 두 가지 기(氣)가 상생(相生)함에 따라 만물이 생성되는 것을 알게 되었다. 이러한 우주와 인간의 모든 현상을 두 개의 원리로 설명하는 것이 음양설이고, 이 음양설의 영향을 받아 삼라만상의 생성소멸을 오원기(五元氣), 즉 목(木), 화(火), 토(土), 금(金), 수(水)의 변전(變轉)으로써 설명하는 것이 오행설이다. 그리고 이 두 이론을 함께 묶어서 음양설이라 하고 그 음양오행설의 논리체계를 음양오행사상이라 한다. 이와 같이 고유한 미의식 속에 내재된 사상적 배경을 지닌 한국 춤은 하늘과 땅의 기운을 받은 몸짓으로 우주를 만드는 것으로 다음과 같은 미적 특성들이 나타난다.
첫째, 한(恨)과 신명의 조화미이다.
둘째, 정중동(靜中動)의 미이다.
셋째, 여운과 여백의 미이다.
넷째, 선(線)의 미이다.
다섯째, 호흡운용의 미이다.
여섯째, 무기교와 느림의 미이다.
This study is to take a look at aesthetical characteristics of Korean dance within the general aesthetical awareness and thought background of Koreans.
Traditional aesthetical awareness of Korea follows similar taste, and has the characteristic distinct from other nations. There are few characteristics which are transferred untouched to this day. First is the importance on the inner nature of human, second is the beauty of simplicity and frugality, and third is the reflection of reality in a broad sense which transcends the satisfaction of the creator over the result of artwork.
To find out about core characteristics of dance within the changing aesthetical awareness over time and period, we could use aesthetical awareness of ancient Koreans, historical relics and the original forms of ancient Korean dances. From these, we were able to find the thought of three hermits or the theory of three talents, which are connected with the shamanism of the north, and Yin-Yang and five element theory, which is developed from Yin-Yang theory.
Theory of three talents recognizes the heaven, earth, and man as one, virtue is told to create all things, and virtue should be pursued by all mankind.
Yin-Yang and five element theory comes from harmony, unity, and balance, which follow the provision of nature. Nature is composed of dualistic structure of Yin and Yang, and creation and termination of all things are explained by change in tree(木), fire(火), earth(土), metal(金), and water(水); a bundle of these two theories is called Yin-Yang and five element theory. Like this, Korean dance comes from such thought background, and creates the universe with energy received from the heaven and earth. Such Korean dance has the following aesthetical characteristics:The beauty of harmny between grief(恨) and mirth The beauty of still dynamics The beauty of resonance and emptiness The beauty of lines(線)The beauty of use of breathing The beauty of artless and slowness