예술과 경영이 만날 때 예술경영이라는 효과를 탄생시킨다. 한국의 다양한 예술 분야 가운데서 K-pop은 한류의 바람을 전 세계에 불러 일으켰고, 그 가운데서도 방탄소년단(이하 BTS)의 아이돌 그룹은 한국K-pop 역사에 새로운 기록을 세웠다. 이것은 한류 콘텐츠의 대단한 성공 사례를 보여준 것이다. 따라서 본고는 BTS를 중심으로 한 성공사례를 연구한 것이다. BTS의 북미와 유럽 투어에서 전체 79만석이 공연 전에 일찌감치 매진되었고, 음반 발매나 유튜브 조회 수도 음반 발표 24시간 내에 세계에서 가장 많은 판매와 조회수를 기록하고 있다. 이러한 열기는 동남아시아에서도 계속 이어지고 있고, 향후 이들의 전망도 밝아세계적인 인기는 당분간 밝아 보인다. 이처럼 단 기간에 세계적인 기업으로 성장한 BTS의 성공 비결은 무엇인가? 이 점에 대해 BTS의 성공 배경에 대한 경영적 ‘기술’ 혹은 전략이무엇인지를 다각적으로 분석해 보았다. 우선 국내외 언론들과 전문가들의 반응을 분석해 보았고, BTS 멤버와 이 그룹을 이끌고 있는 방시혁 기획사 대표의 리더십을 분석해 보았다. 국내외 언론과 전문가들의 공통된반응을 분석해 보면, 다음과 같은 몇 가지 성공 사례의 이유를 알 수 있게 된다. 첫째, BTS의 팬덤인 ‘아미’의 활약이다. 둘째, ‘아미’를 열광하게 한 BTS의 실력과 성실함이다. 셋째, BTS의 솔직한 개방성이다. 넷째, 솔직한 개방성을 통해 팬들과의 소통을 가능하게 했다는 것이다. 다섯째, 유튜브와 SNS의 적극적인 활용이다. 여섯째, BTS는 노래 속에Hip-Hop이나 EDM, Rock, Pop 등 다양한 장르를 하나의 노래로 융합했다. 일곱째, Love Yourself 라는 노래를 통해서 동시대의 고민 속에있는 청소년들에게 희망의 메시지를 담았다. 이 모든 것 가운데 무엇보다 BTS의 음악성이 가장 중요한 성공 원인이 되었으며, 동시에 이들의개별적인 가치를 발굴하여 7인의 그룹으로 탄생시킨 방시혁 대표의 안목과 지도력이 중요한 역할을 감당하고 있다는 것이다. 특히 방시혁은멤버들에게 자율성과 책임성을 동시에 부여해 주고 있다. 이로써 BTS는 K-pop의 미래를 이끌어 가고 있고, 외국인들이 한국어 가사를 외우면서한글과 한국문화를 익혀가는 한류역할의 견인차 역할을 하고 있다. 예술적 가치가 경영 전략과 만나면서 BTS는 예술경영의 대표적인 성공 사례가 되고 있다.
It creates the effect of art management when art and management meet. Among the various arts fields in Korea, K-Pop has brought the Korean Wave to the world, and among them the Bullet - proof Boys' Idol group(BTS) set a new record in K-pop history in Korea. He has twice occupied first place in the Billboard 200 charts. Analysts say the economic effect is about 2 trillion won. This is nothing more than the birth of a big company, which has achieved unbelievable accomplishments in a short period of 5-6 years. In the BTS North America and Europe tour, a total of 79 million stalls were sold out early before the show, and the number of recordings and YouTube reviews recorded the highest number of sales and views in the world within 24 hours. This enthusiasm is enjoying the sensational popularity. This heat continues in Southeast Asia, and their prospects are bright and global popularity is bright for the time being. What is the secret behind the success of BTS that has grown into a global company in such a short period of time? In this regard, we have analyzed various aspects of the management 'technology' or strategy for the success background of BTS. First, I analyzed the responses of domestic and foreign media, and analyzed the leadership of BTS members and the CEO of the group, Bang Si-Hyuk. Analyzing the common responses of domestic and foreign media, we can see the reasons for several success stories. First, 'A.R.M.Y' is a big fan of BTS. Secondly, it is the skill and sincerity of the BTS that makes 'A.R.M.Y' enthusiastic. Skills are the exceptional excellence in singing and dancing, and sincerity is faithful to the basics of singing and dancing. Third, it is the openness of the BTS. This means that the BTS is offering their daily stories to fans in a straightforward and open manner through YouTube. Fourth, it made it possible to communicate with fans through frank openness. Like the analysis of domestic MBC broadcasters, 'communication' and 'sincerity' mean that consensus spread between BTS and fans. Fifth, it is active use of YouTube and SNS. Big Hit Entertainment as a small entertainment company rather than big 3 entertainment, actively utilized YouTube and SNS instead of securing major media such as TV. Sixth, as analyzed by ABC in the US, BTS has a fusion of various genres such as Hip-Hop, EDM, Rock, and Pop into one song. Seventh, Love Yourself is a song that expresses the message of hope to the youth in contemporary troubles. Among all of these, BTS musicality has become the most important success factor, and at the same time, Bang Si-Hyuk's vision and leadership, which has created individual values of them and created them as a group of seven, plays an important role. In particular, Bang Si-Hyuk's leadership gives autonomy and accountability to members at the same time. As a result, the BTS is leading the future of K-pop, and foreigners are playing a role in memorizing Korean lyrics and playing a role of Korean Wave to learn Korean language and Korean culture. As artistic value meets management strategy, BTS is a representative success story of art management.