본 연구의 목적은 환경교육 목표와 내용에 근거한 기후변화 대응 프로그램을 제작하고, 초등학교 6학년 학생들에게 적용하여 그 효과를 분석하는 것이다. 프로그램은 총 9차시 분량으로 기후와 기후변화에 대한 올바른 개념 인식하기, 지구 온난화 현상 이해하기, 온실가스에 대해 알아보기, 이산화탄소가 얼마나 늘었는지 확인하기, 지구 온난화 현상에 따른 여러 문제들 파악하기, 지구 온난화를 걱정하는 세계인을 파악하기, 지구 온난화 현상을 줄이기 위한 국제적인 노력들을 알아보기, 교토의정서에 대한 각 국의 입장들을 파악하기, 지구 온난화 현상을 막기 위해 실천해야 할 사항 확인하기 등으로 구성되었다. 그 결과를 살펴보면, 기후변화 대응 프로그램을 적용하기 전, 적용한 직후, 적용한지 약 30일이 지난 시점에 각각 환경적 태도 측정 검사지, 환경적 행동실천의지(willingness to act) 측정 검사지, 지식 측정 평가 문항을 투입한 결과, 학생들의 환경적 태도, 행동실천의지, 지식의 향상에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 기후변화 대응에 대한 내용을 체계적으로 등장시키는 자료를 제작하여 학생들의 지식, 태도, 행동실천의지, 행동과 참여력을 향상시켜야 함을 제언한다.
The purpose of this study is to climate change program based on the purpose and contents of environmental education and to analyze effects after to 6th grade students. The program is consisted steps, which to have correct concepts on climate change, to understand phenomenon of global warming, to study about greenhouse gases, to invest how much carbon dioxide increased, to examine several problems caused by global warming, to search cosmopolitan who is worry about global warming, to figure out international efforts for reducing global warming phenomenon, to comprehend each nation's position against Kyoto Protocol, and finally to find out practical issue for preventing global warming phenomenon. environmental attitude, environmental willingness to act, and knowledge before the program, and 30 days after the program that the program on environmental attitude, willingness to act, and knowledge of climate change to improve students' knowledge, attitude, willingness to act, action and participation.