이 연구에서는 Feldenkrais Method가 현대무용전공자의 무용능력성취에 미치는 영향을 규명하기 위해 유목적표집 방법을 이용하여 서울에 소재한 S대학교에서 5년 이상의 무용경력을 가진 현대무용전공자 20명을 표집하였다. 조사도구는 설문지를 사용하였으며, 수집된 자료는 독립표본 t-test, 대응표본 t-test 그리고 일원변량분석을 통하여 자료를 분석하였다. 첫째, Feldenkrais Method 프로그램에 참여 여부에 따른 현대무용전공자들의 무용능력성취에는 차이를 살펴 본 결과, 무용능력성취의 각 하위영역인 무용이해능력에서 t=6.624, p<.05 수준, 무용창작능력에서 t=4.938, p<.05 수준, 실기능력에서는 t=5.361, p<.05 수준으로, 모두 실험집단에서 통계적으로 유의미한 차이를 보인 것으로 나타났다. 이러한 결과로써 Feldenkrais Method 프로그램이 실험집단의 무용능력성취에 긍정적인 영향을 미친 것을 알 수 있었다. 둘째, Feldenkrais Method 프로그램 참여 여부에 따른 집단 간 사전·사후 무용능력성취를 분석 한 결과, 실험집단에서 유의미한 차이를 보인 것으로 나타났다. 실험집단의 무용이해능력(F=43.876, p<.05), 무용창작능력(F=24.386, p<.05), 그리고 실기능력(F=28.742, p<.05) 모두에서 프로그램 시행 전 사전검사점수보다 시행 후 사후검사점수가 통계적으로 유의미한 수준에서 높은 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해 보면 Feldenkrais Method는 현대무용전공자의 무용능력성취에 영향을 미치고, 무용능력성취 전반에 걸쳐 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This study was conducted by selecting 20 of modern Dance majors with more than 5-year dance career in S University located in Seoul and using purpose-driven sampling means to identify the effect of Feldenkrais Method on modern dance majors in the dance ability achievement. Questionnaires were used as inquiry tools and the collected were analysed statistically through independent sample t-test and paired-sample t-test. Followings are results of this study. First, there were significant differences in the dance ability achievement between the experiment group of subjects who participated in Feldenkrais Method Program and the control group of those who did not. The examination of the dance ability achievement at each lower area produced t=6.624, p<.05 in understanding, t=4.938, p<.05 in creativity, and t=5.369, p<.05 in performance, all of which showed statistically significant differences between pre- and post-test on the groups. Such results suggested that the experiment group in Feldenkrais Method Program made greater improvement in the dance ability achievement in general, compared to that of the control group. Second, it appeared that Feldenkrais Method Program had an effect on modern Dance majors in the dance ability achievement. The analysed results of pre/post tests on the experiment group were t=-3.694, p<.05 in understanding, t=-4.247, p<.05 in creativity, and t=-2.414, p<.05 in performance, all of which showed the statistically significant higher scores in post-test, compared to those in pre-test. In sum, the study indicated that Feldenkrais Method Program had an effect on modern dance majors in the dance ability achievement and the effect is positive across the achievement.