본 연구에서는 대학생들에게 필요한 진로 역량을 분석하고 우선적으로 개발해야 할 역량과 교육 요구도를 파악하고자 하였다. 아울러 각 진로 역량에 대해 상담 서비스 요구도를 파악하여 대학에서의 진로 교육 및 상담에 대한 시사점을 얻고자 하였다. 질적 연구와 보리치 계수에 의한 요구도 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 내용 분석 결과 총 26의 진로 역량이 추출되었으며 전공 지식, 대인관계능력, 전공 능력 및 기술, 자격증, 포기하지 않는 끈기, 창의성, 올바른 가치관, 외국어 능력, 자신감, 성실성 등이 상위 10위 안에 드는 항목이었다. 이를 직무 적응 능력, 지식과 기술, 태도와 가치의 세가지 범주로 구분하였다. 둘째, 진로 역량 교육 요구도 분석 결과 외국어 능력, 전공 능력 및 기술, 전공 지식, 상황대처 능력 등의 순으로 교육 요구도가 높았다. 셋째, 진로 상담 서비스 요구도 분석 결과 상황대처 능력, 올바른 가치관, 언어 능력, 책임감, 긍정적인 태도 순으로 상담 서비스 요구도가 높았다. 이상의 연구 결과들은 대학생들의 진로 역량을 개발하기 위하여 교육 요구도를 파악하여 현재 준비되지 않은 역량을 중점적으로 교육해야 함을 시사하고 있다. 또한 진로 상담시 각 역량에 대한 상담 서비스 요구도를 파악하여 진로 상담의 방향을 제시해야 함을 시사해 주고 있다. 이러한 결과는 대학생 진로 교육 및 상담 프로그램을 개발하는데 유용한 기초 자료로 활용 될 수 있을 것이다. 마지막으로 이 연구의 의의와 한계 및 후속 연구 과제에 대해 논의하였다.
This study aimed to analyze career competencies required for college students and to investigate the educational priorities and demands for them. In addition, it explored students’ counseling needs for each career competency. Results from qualitative analyses and Borich coefficients are as follows.
First, content analysis extracted twenty-six career competencies including major-related knowledge, interpersonal ability, major-related ability and skill, certificates, persistence, creativity, desirable value, foreign language ability, confidence, fidelity, and so on. These competencies were categorized into three areas: work ability, knowledge & skill, and attitude & value. Second, students’ educational needs for career competencies were high on foreign language ability, major-related ability and skill, major-related knowledge and gumption in order. Third, students’ counseling needs for career competencies were high on gumption, desirable value, linguistic ability, responsibility, and positive attitude in order.
These results suggest that we should provide college students with appropriate education and counseling focusing on the career competencies which are not yet ready for them. This can be done through first assessing students’ actual educational and counseling needs related to career competencies. The results from the present study provide fundamental data for developing career-related educational and counseling programs.