웃음은 인간의 생리적 반응이다. 그런데 신화에 의하면 이러한 생리적 기능 외에도 특별한 기능과 결부되어 있음을 확인할 수 있다. 본 논문에서는 그 점을 한국의 무속신화 <이공본풀이>에 보이는 ‘웃음웃을꽃’ 신화소를 통해 검토하고, 무속의례 및 전설과 민담과의 대비를 통해 그 신화적 기능과 위상을 논의하였다. 이를 위해 서구학자들의 웃음이론을 먼저 검토하였다. 이들의 웃음이론으로는 신화에서의 웃음의 기능을 결코 설명할 수 없기 때문이다. 또한 신화에서의 웃음에 대한 검토는 신화 또는 구비문학의 자료를 대상으로 할 필요가 있다. 그래야 <이공본풀이>에서의 ‘웃음웃을꽃’ 신화소의 기능과 그 위상을 보다 더 구체적으로 또는 보편적으로 파악할 수 있기 때문이다. 이때 참조할 수 있는 논의로는 레비-스트로스와 블라지미르 쁘로쁘의 연구가 있다. 이들의 연구에 의하면, 신화에서의 웃음은 ‘인간/비인간’, ‘삶/죽음’ 등을 구분 짓는 경계적(境界的) 기능, ‘참을 수 있는 것(참기 쉬운 것)/참을 수 없는 것(또는 참기 어려운 것)’이라는 생리적(生理的) 조절 기능, ‘삶(또는 생명)을 불러일으키는 것/죽음을 불러일으키는 것’과 같은 마법적(魔法的) 기능과 결부되어 있다. 이들의 논의를 <이공본풀이>에서의 ‘웃음웃을꽃’ 신화소에 견줘보면, 비록 한국의 무속신화에 웃음이 미약하게 나타나고 있기는 하지만, 그 웃음의 기능이 세계신화의 보편적 맥락 속에서 이해될 수 있는 것임을 파악할 수 있다. 즉 <이공본풀이>에서의 ‘웃음’은 삶/죽음의 경계를 가르는 경계적 기능, 참음/참지 못함이라는 생리적 조절 기능과도 간접적으로 연결되어 있음을 보여준다. 또한 한국의 전설 및 민담과의 대비를 통해 <이공본풀이>에서의 웃음이 신화적으로 어떠한 위상에 있는가를 분석하였는데, 모두 비일상적 영역의 비일상적 존재에 대한 인간의 ‘웃음’은 결국 죽음의 원인이 된다는 점에서 공통적이다. 그러나 <이공본풀이>에서의 웃음이 자발적인 것이라기보다는 강요된 것이라는 점에서는 차별적이다. 이러한 차별점은 세계신화의 맥락에서 보자면 보편적인 양상에 불과한데, 주화라는 주술적 도구를 이용하고 있다는 점만은 차별적이다. 이것은 <이공본풀이>에서의 웃음이 사회적 죄를 신성적 죄로 치환하여 처벌한다는 것과 상동관계에 있음을 의미한다. 말하자면 <이공본풀이>에는 웃음의 경계적, 생리적, 마법적 기능이 단순하게 적용되고 있는 것이 아니라, 사회적 죄를 신성적 범주의 영역으로 끌어들여 그것을 정화하는 데 적극적으로 이용되고 있다.
Laughter is a human physiological response. According to what is found in mythology, however, it is associated with special functions other than the physiological function. This study examined this fact through mytheme ‘Laughing Flower’ found in Korean shamanic myth <Yigongbonpuri>, and discussed the mythological functions and status of laughter through comparison with shamanic rituals, traditional stories, and folk tales. For these works, Western scholars’ theories of laughter were first reviewed. It is because their laughter theories cannot explain the functions of laughter in myths. What is more, study of laughter in myths needs to use materials of mythological or oral literature. Only then, we can grasp the functions and status of mytheme ‘Laughing Flower’ in <Yigongbonpuri> more specifically or universally. What we may refer to in this discussion are the works of Levi‐Strauss and Vladimir Propp. According to their studies, ‘laughter’ in myths play the function of border distinguishing between human and non‐human, life and death, etc., the function of physiological regulation of the tolerable/the intolerable, and the function of magic invoking life/invoking death. When their discussions are compared with mytheme ‘Laughing Flower’ in <Yigongbonpuri>, although laughter is nuanced delicately in Korean shamanic myths, the functions of the laughter can be understood in the universal context of world mythology. That is, it is shown that ‘laughter’ in <Yigongbonpuri> is indirectly connected to the border function dividing life and death, and the physiological regulation function of tolerance/non‐tolerance. In addition, this study analyzed the mythological status of laughter in <Yigongbonpuri> through comparison with Korean traditional stories and folk tales. According to the results, they have it in common that ‘laughter’ of humans for an unusual being in an unusual realm becomes a cause of death at last. However, laughter in <Yigongbonpuri> is differentiated in that it is not voluntary but forced. In the context of world mythology, this differentiation is merely a universal pattern, but the use of a coin as a magical medium is discriminatory. This means that laughter in <Yigongbonpuri> is in a homological relation with the conversion of a social crime into a sacred sin and punishment of the sin. In other words, <Yigongbonpuri> does not simply apply the border, physiological, and magical functions of laughter, but uses laugher actively in introducing a social crime into a sacred realm and purifying it.