실업자 직업능력개발계좌제 제도가 도입되면서 훈련기관이 아닌 훈련생에 대한 직접 지원을 통해 훈련생의 선택권이 확대되었으며, 제도 도입 이후 훈련생의 만족도도 높아진 것으로 나타났다. 그러나 세부적으로 훈련생들이 무엇에 대해 만족하고 불만족하였는가에 관한 분석은 이루어지지 않았다. 이 연구는 훈련 구성요소별로 훈련생 만족도 수준을 분석하고 훈련생의 전반적인 만족도에 결정적인 영향을 주는 요소는 무엇인지 분석하였다. 이를 위해 HRD-Net ‘훈련생 수강평가’ 결과와 「2013년 직업능력개발 훈련기관 평가」의 평가 등급을 활용하여 훈련 구성요소별 훈련생 만족도의 평균과 표준편차를 산출하였으며, 훈련생의 전반적 만족도에 영향을 주는 요인을 파악하기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 훈련기관 평가 등급별 전반적 만족도는 최상위 등급인 A등급 훈련기관이 평균 4.48점으로 가장 높은 것으로 분석되었다.
둘째, 훈련 구성요소별 훈련생 만족도는 훈련교사 4.43점, 훈련내용 4.28점, 훈련방법 4.23점, 시설장비 4.21점, 행정서비스 4.37점으로 대체적으로 만족도가 높은 것으로 나타났으나 취업지원에 대한 만족도는 4.03점으로 6개 훈련 구성요소 중 가장 낮은 만족도를 보였다.
셋째, 전반적인 훈련생 만족도에 영향을 미치는 훈련 구성요소는 훈련교사와 훈련방법인 것으로 분석되었다.
훈련생들의 만족도 제고를 위해서는 훈련기관이 우수 훈련교사를 확보하고 투자하여 장기적인 비전과 훈련계획을 함께 실현해 나갈 수 있는 제도적인 뒷받침이 이루어질 필요가 있다.
After the vocational voucher system was introduced, trainees were granted broader options when selecting training institutions, as financial supports were directly given to the trainees and not to the training institutes. Moreover, it was found that the trainee satisfaction has increased after the introduction of the system. However, what they were more satisfied about or less satisfied about could not be analyzed in detail. This research analyzed the level of trainee satisfaction by training components and investigating what the major components were, which crucially affect the general trainee satisfaction. In order to do this, the mean and the standard deviation of trainee satisfaction by training components were calculated using the results of HRD-Net ‘Trainee Course Evaluation’ and the evaluation grade of 「2013 Evaluation of Vocational Training Institute」. Additionally, in order to identify main factors that affect the general trainee satisfaction, multiple regression analysis has been carried out. The major research results were as followings.
First, looking at the general trainee satisfaction by grades from the evaluation of vocational training institute, the institutes with grade A, A being the highest, have obtained the top score with an average of 4.48 points.
Second, looking at the trainee satisfaction by training components, components such as trainer, contents, methods, facilities and equipments, and administration service have generally obtained a high score with 4.43, 4.28, 4.23, 4.21, and 4.37 points respectively. However, employment support component has obtained the lowest score out of the 6, with a score of 4.03.
Third, the major components that affect the general trainee satisfaction were found out to be trainer and method.
For enhancement of the trainee satisfaction, there needs to be a system that can allow training institutes not only to acquire excellent trainers but also to invest in them so that long-term visions and plans can be realized.