본 연구는 조선 전반기 2기 중종~선조대 즉 16세기에 제작된 불화 중에서 화기가 있는 작품들의 화기분석과 함께 정보를 통해 불화와 관련된 도상해석학적 해석을 어떻게 할 수 있는가에 대한 것이다. 현재 확인할 수 있는 중종~선조기에 제작된 불화는 약 89점으로 이 시기에 제작된 불화 중 일부라도 화기를 확인할 수 있는 것은 총 61점, 화기를 확인 할 수 없는 것은 38점이다. 그 중에서 제작시기를 알 수 있는 불화는 54점 정도가 존재하며 이들 화기를 통해 제작시기와 발원자, 조성 동기 및 발원 내용, 봉안처 등을 알 수 있다. 이 내용들을 통해서 우리는 당시 불교미술의 동향과 불교의 모습을 알 수 있는 중요한 정보들을 보여줌과 동시에 화기가 망실된 작품의 기준작으로서의 역할도 할 수 있다.
도상의 내용 별로는 중종~선조기 불화 중 석가여래불화와 지장보살불화 관련 도상이 가장 많이 제작되었고, 그 다음으로 많은 것이 아미타여래 불화이다. 그 중에서도 석가설법도와 지장시왕도는 가장 많이 제작된 불화들이다. 석가설법도는 주로 민간에서 발원하여 제작되었는데, 그 중 일부는 불전 내 후불탱화 용도로 제작되었던 것으로 추정된다. 지장시왕도는 청평사에 봉안되었던 한 작품을 제외하고는 민간에서 발원하여 제작된 것이며, 삼장보살도 역시 10점으로 비교적 많은 수의 민간 발원한 불화가 전래되는 점이 주목된다. 이와 함께 감로왕도와 삼장보살도 역시 민간에서 발원하여 조성된 도상들이다. 이와 같은 현상은 중종~선조기의 불교가 지장신앙 혹은 명부계 신앙을 중심으로 민간으로 확대되고 있는 양상을 보여주는 것으로 판단된다. 반면 왕실에서는 여래삼존도 형식의 불화가 많이 제작되었고, <약사삼존도>, <약사불회도>와 같이 약사여래관련 불화가 많은 부분을 차지하고 있다. 보살과 관련된 불화나 명부관련 불화는 이에 비해 그 수가 적지만 그림의 품격이 높은 관음보살도와 아미타신앙과 관련된 변상도 형식의 작품들이 눈에 띈다.
화기의 구성상의 특징도 왕실발원 불화와 민간발원 불화에는 큰 차이를 보인다. 왕실관련불화에는 제작일, 발원자, 발원내용, 조성불화의 내용, 조성경위, 왕실의 축원, 동참자의 축원, 봉안처 등의 내용이 육하원칙에 의해 자세하게 기록되어 있다. 반면 민간발원 불화에는 조성일, 시주동참자, 화원과 연화질 등을 기록하는 것이 대부분인데, 간혹 조성 경위나 불화의 내용을 적는 경우도 드물게 보인다. 조성 경위나 발원 내용이 불분명한 반면 시주질에는 다양한 시주 물목과 명단을 자세하게 적고 있으며 왕실발원불화에는 거의 없는 화원, 공양주, 증명, 간선인 등의 緣化秩을 반드시 포함하고 있다.
이들 화기 기록을 중심으로 본 중종~선조기 불화를 통해서 왕실 내에서는 왕실의 번성과 선대왕의 명복을 발원하는 역할을 불교가 담당하고 있었고, 화기 속 여러 계층의 시주인들의 명단을 통해서 민간 부문에서 역시 조상의 천도나 개인의 발복과 관련된 신앙으로서 자리 잡고 있음을 확인 할 수 있었다.
This study is regarding those paintings that have historical remarks from the early Chosun dynasty, specifically around 16th century under the KingJoong-JongandSeon-Jo’sruling, and how those iconographic remarks can be interpreted using certain information. There are 89 pieces of painting, confirmed to originate during this period, and 61 of them contain at least one form of historical remarks within, while the other 38 do not. Among them, 54 have established time of production, and with this, the paintings can reveal historical information such as the time of production, original requestor, the motive/story behind the painting, and the place of storage. The data captured using those remarks can then be used to guide us through the trends of the Buddhist art and the Buddhism itself at the time, all the while serving as valuable reference for those painting that lack historical remarks. In terms of the contents, the most number of paintings have been about Sakyamuni and Ksitigarbha, and Amitabha trailing in the second place; specifically among them, the most frequently painted are Sakyamuni Preaching and Ksitigarbha and the Ten Kings. Other civilian-originated paintings include the painting of Nectar Ritual and painting of Tipitaka(SamJangBoSalDo). On the other hand, the royals have produced many painting of Buddha, and among them, the painting of Bhaisajyaguru and the painting of Preaching Buddha are the majority.
The historical remarks in two parallel origins – the civilian and royal – also display significant discrepancies. The paintings with royal origin contain clear indications of production date, original requestor, reason for the request, specific content, production steps, royal blessing, witnesses’ testimony, and the location of storage. However, paintings with civilian origin typically only contain production date, related sponsors, origin of the painting, and list of involved individuals, and only very few of them have fully documented reason and contents of the painting. Although the reason for request for those paintings are very unclear in many cases, they almost always contain clear registries of offerings as well as list of names of painter, person in charge of alms, reviewer, and person in charge of general affair.
Through these historical remarks found in Buddhist paintings during the King Joong-Jong’s and Seon-Jo’s ruling, it can be inferred that the Buddhism served as the belief and foundation of prayers for the prosperity and the ancestors within the royals, while through the offering registries, it served as prayers for the ancestors and personal fortune among the civilian lives.