본 연구는 무용 특기적성 중도포기 학생의 만족도와 중도포기 원인을 밝힘으로 무용 특기적성 과목의 운영 및 활성화에 대한 방향성을 제시하는 것이 목적이다. 이에 서울시 및 경기도 지역 초등학교 무용 특기적성 등록생 중 중도포기 한 학생들을 모집단으로 설정하여 총 400명의 자료를 본 연구에 사용하였다. 수집된 자료는 일원분산분석((One-way ANOVA)과 Scheffe 검증을 실시하였고, Chi-Square를 통해 무용 특기적성 참여 학생의 중도포기 요인 간 차이를 검증하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중도포기 학생의 학년별 만족도는 시설 및 수업환경, 지도자, 프로그램의 변인에서 각각 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 둘째, 중도포기 학생의 참여기간별 만족도는 참여기간에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. Scheffe 검증 결과 4개월 미만과 4-8개월은 8-12개월과 1년 이상 보다 시설 및 수업환경, 지도자, 프로그램의 만족도 면에서 낮은 것을 파악되었다. 셋째, 무용 특기적성 참여 학생의 중도포기 이유로써 3, 4, 5, 6학년 평균적으로 “흥미를 잃어서”가 4.16%(171명)로 가장 높은 비율을 나타냈고, “학원 수강 때문에”가 23.1%(91명), “학업에 지장이 있어서”16.3%(63명), “너무 피곤해서”7.9%(32명), “다른 특기적성에 참여하기 위해”5,9%(23명), “지도자가 싫어서”2.4%(9명), “동료학생과의 불화로“1.5(6명), ”경제적인 이유로“1.3%(5명) 순이었다. 학년별 중도포기 이유에 대한 항목 간 차이는 없었으나, 참여기간에 따른 중도포기 이유에서는 항목 간 유의한 차이를 나타냈다.
This study is focused on students who participated in dance education of special Ability and Aptitude who was drop outed during the course and identify the students satisfaction and cause, and suggest the teaching and managing method of dance education of special ability and aptitude. Data were analyzed and collected from 400 students in Seoul and Kyungi district area who were dropouted during the middle of the course of dance education of special ability and aptitude. Based on the data collected, Reliability analysis, one-way ANOVA, Chi-Square were verified. The results of this study are as follows: Firstly, there were no statistically significant difference on each grades dropout students satisfaction of the classroom environment, facility and program of the course. Second, depending on the student's participation period, participation satisfaction showed significant difference. For detail. facility and learning environment, teacher, satisfaction with the program for four months, 4-8 months, 8-12 months, one year or more had a statistically significant difference. From Scheffe's verified result, compared to 8-12 months and more than a year or more , less than four months and 4-8 months satisfaction was low. Third, the cause on drop out students of special ability and aptitude course of dancing were " Lost interest " 4.16% (171 students) had the highest rate , " for the reason to go to another institute " were 23.1% (91 students), " interfere with studying " 16.3% (63 students), " too tired " 7.9%(32 students)、 " to participate in another special ability and aptitude course " 5,9%(23명), "do not like the teacher " 2.4% (9 students), "trouble with other friends" 1.5 %(6 students), and "economic reasons" 1.3% (5students) were as followed.