본 연구는 21세기 아시아의 시대를 맞이하여 한국을 비롯한 아시아지역의 춤 예술가, 혹은 교육자들은 21세기 아시아지역에서 발현된 다양한 춤들을 단순히 지역의 문제를 넘어 어떻게 교류 발전시킬 수 있는가 하는 전망과 실천적 과제에 관한 것이다. 춤의 가치는 신체적 가치와 정신적 가치, 사회적 가치는 물론이지만 국제화시대의 아시아 지역 춤으로서 그 가치를 모두 내포하지는 못하고 있다. 그러므로 본 연구의 논제인 아시아 지역춤의 전망과 과제를 통해 본 춤의 가치는 놀이 문화적 가치와 문화관광산업으로서의 가치, 그리고 문화콘텐츠로서의 가치를 지닌다고 볼 수 있다. 아시아 춤의 전망은 매우 밝다고 보는데 그 이유로는 아시아 지역의 문화에 관심을 가지고 활동하고 있는 단체가 많다는 것과 아시아 지역의 관광객 수가 많아졌다는 것 등이 있다. 춤의 가치적인 면을 부각시켜 아시아 지역 춤의 활성화 방안을 과제로 본 아시아 춤의 과제로는 첫째, 아시아 춤 축제를 활성화시켜야 한다는 것, 둘째, 관광과 연계한 춤 공연을 실천해야 한다는 것, 아시아 춤과 관련된 각종 자료관이나 박물관, 춤 공연장, 그리고 춤 문화콘텐츠를 개발할 수 있는 자원의 확보가 필요하다는 것, 그리고 아시아권 대학이나 대학원, 그리고 부설 연구기관에서 민족(전통, 민속)춤의 학문적 교류 및 학술 세미나를 활성화 시켜야 한다는 것 등이다.
This study is concerned with the prospect and practical task of Asian dance in the face of the 21st century, the age of Asia. To put it more specifically, it is intended to suggest the ways in which the dance artists and educators of Asian countries including Korea should develop a variety of local and regional dance art that originated from each country in this area in the contemporary context. It can be stated that the value of dance is wide-ranging. In other words, its value encompasses the physical, the spiritual and the social. But until now, the regional meaning or value that dance art could have in the global age has been largely understudied. In this respect, this study is, by dealing with the prospect and task of Asian regional dance, expected to bring to light an extended idea with regard to the value of dance. To illustrate, it could be claimed that dance has a value of play, of cultual tourism, and of cultural contents. The prospect of Asian regional dance seems hopeful for two main reasons: there exist numerous relevant organizations which are interested in cultures of Asia and besides, the number of tourists in this part of the world is on the increase. In this context, I would like to suggest that the value aspect of dance art should be illuminated and that on the basis of such efforts, Asian regional dance should be vitalized. The task proposed are as follows; first, festivals of Asian dance need to be further activated; secondly, dance performance should be associated with tourism; thirdly, Asian dance related resources, including archives, museums, and performing venues, should be established so that cultural contents of dance art may be developed; last but not least, folk or ethnic dance related research and scholarly exchange and seminars should be encouraged in the universities, graduate schools and institutes in Asian countries.