본 연구는 실기 중심의 도제교육으로 획일화 된 무용교육에 실기 수업을 뒷받침할수 있는 이론적 무용수업 모형의 안을 내는 것으로, 창의적 교수학습 방법인 문제중심학습(PBL)을 소개하고자 하였다. PBL은 구성주의에서 강조하는 학습자 주도적 학습환경을 좀 더 구체적인 모습으로 제시한 것으로 구성주의 학습원칙을 충실하게 실천하는 모형이라 할 수 있다. 따라서 본 연구는 무용교육에 PBL을 어떻게 적용할 것인가에 대한 교수학습모형을 제시하는데 목적이 있다. 본 연구는 질적 연구방법에 근거한 문헌연구로 PBL 교육과 관련된 문헌과 연구논문, 그리고 타 예술교과의 PBL 선행연구 논문을 바탕으로 이론적 근거를 제시하였고, 그 후 본 연구자가 이론 수업인‘무용감상법’이라는 수업을 예로 들어 ‘하회탈춤’을 감상한 후 PBL로 수업에 적용시켜보는 과정을 통해 연구결과를 도출 하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, PBL 학습은 ‘문제’를 중심으로 학습자들이 스스로 학습해 감으로써 문제를 해결해 나가는 자기주도 학습 과정을 거친다. 둘째, PBL 학습은 개인별 자기주도 학습을 한 다음에 다시팀별로 모여서 서로 학습한 내용을 공유하는 과정을 거치는 재학습이 이루어진다. 셋째, PBL의 전체 과정은 문제설계와 문제 실행의 두 부분으로 나누어지나 이 둘은 상호 보완적인 과정으로 이루어진다. 넷째, PBL 학습은, 초기 활동, 문제제시 및 문제에 대한 접근, 문제에서 요구하는 학습내용 추론, 자기주도 학습의 수행, 문제해결을위한 새로운 지식적용 및 문제해결 계획에 대한 반추, 문제의 해결안 작성, 문제의 해결안 요약 및 종합정리, 성찰저널 작성의 과정으로 전개된다. 다섯째, 무용 이론 교육은 지적인 활동을 동반한 신체의 창조적인 표현 활동을 위한 학습이 되어야 하며 PBL 학습이야말로 이러한 창의성 개발에 부합하는 학습방법이다. 여섯째, PBL 교육의 특징적 요소는 ‘문제’, ‘학생’, ‘교사’로 이루어지며 PBL 학습에서 무용교수자의 역할은학습 진행자로 문제설계자이자 문제평가자의 역할을 수행한다.
This study aims at introducing one of the creative teaching-learning approaches called PBL (Problem-based learning) in order to suggest a theoretical dance class model which supports the performing class in the uniformed dance education focused on apprentices. PBL suggests student centered environment, which the constructivist approach stressed, more specifically. Thus the approach can be said to be a model that truly carries out the learning principles of constructivist approach. In short, the study goal is to suggest a teaching learning model of how to adopt PBL to dance education. This study as a literature based on the qualitative research suggests a theoretical basis by studying PBL related literatures, researches and the previous studies in other art subjects, and then draws the following conclusions through the process of how to adopt PBL after watching ‘Hahoe Mask Dance’by taking a lesson from the course, Appreciation of Performing Dance.
First, PBL undergoes so called self-directed learning process in which students learn about a subject in the context of problems by constructing knowledge in their own mind by themselves. Second, PBL makes possible to review through a process to share what they have learned in small groups after they learn by themselves individually.
Third, PBL has two areas of discovering the nature of a problem and understanding its resolution, but these two must be conducted as a complementary process. Fourth, PBL includes different steps of beginning activities, suggesting problems and approaching them,deducing learning suggested by the problems, conducting self-study,adopting new knowledge to solve the problems and reflecting plans to solve them, writing the ways to solve the problems and summarizing them, and writing a journal of reflecting the learning. Fifth, dance theory education must be learning for creative physical expressions accompanied by intellectual activities, and of course, PBL fits in this creative development. Sixth, the unique element of PBL is that it consists of problems, students and an instructor, and in using the method the role of the instructor is a facilitator of learning who provides appropriate scaffolding of that process.