본고의 의도는 6,70년대 비디오 기능을 재매개하여 90년대 이후 공연 현장에서 어떻게 미장센을 구성하며 이를 통해 어떤 방식으로 리얼리티가 강화될 수 있는 지를 살펴보는 것에 두었다. 비디오에 내재된 어떤 기능이 공연 예술에 수용되어 있으며 어떻게 의미를 심화시키고 표현 양식을 확장하는지가 본고가 관심을 두는 부분이었다. 이상의 논점에 천착하면서 본고는 비디오 기능에서 리얼리티를 구성하는 방식에 초점을 모아 분석하고자 하였다. 비디오가 공연 현장에서 미장센을 구성하는 배경에는 기존의 비디오 기술을 재매개하여 만들어진 핸드폰과 컴퓨터를 통해 이미지 문화가 개인을 그 생산자로 삼아 일상에 깊숙이 스며들고 있는 동시대의 문화적 현상과 관련된다. 또한 그것은 6,70년대 시작되어 전승되어 온 비디오 아트가 90년대 이후 동시대 공연 문화에 접목되는 것과도 관련되어 있다.
90년대 이후 공연에서 비디오가 미장센을 구성한 데에는 공연이 더 이상 기승전결 식의 재현 구조에 의존하지 않게 된 배경과 관련을 맺는다. 이미지를 통해 미장센을 구성하는 것이 공연 실천가들에게 자연스런 대안으로 제시된 것이다. 그러나 이들이 비디오를 택해 공연 현장에서 미장센을 구성하는 행위에는 비디오의 속성과 역사적으로 계발된 비디오의 비판적 기능과 미학적 기능이 의도적으로 재목적화 되고 있다는 것이 발견된다. 본고는 비디오가 비판적 기능을 통해 대상을 이미지로 포착하여 실제 시간 안에서 관객과 소통한다는 점과 프레임 안에서 상황을 강조하며, 대상을 일종의 제스쳐로 인용하는 속성을 지님으로써 리얼리티를 강화한다는 점을 포착하였다.
즉, 비디오는 현장을 기록하고 그 정보를 전달하는 소통 매개체로서 현장에 대한 인식을 고취시킴으로써 비판적 기능을 내재하고 있다고 하겠다. 또한 비디오는 디지털 기술과 결합하여 대상을 재현하는 것에서 나아가 환상을 창조함으로써 미학적 기능을 수행한다. 비디오가 대상을 기록하고 프로세싱하는 과정에서 편집 기술이 허용하는 클로즈업, 슬로우 모션, 다중의 초점, 몽타주와 콜라주 방식과 몰핑을 통한 이미지의 변형 등은 대상에 대한 관객의 기존의 지각 방식을 재분배함으로써 비판적 기능 외에 미학적 기능을 수행하게 된다. 본고는 이러한 비디오의 기능을 염두에 두고 국내에서 공연된 바 있는 오스트마이어 연출의 <햄릿>과 바르가스가 연출한 <아마릴로>를 분석하였다<햄릿>과 <아마릴로>를 살펴본 결과 본고는 비디오가 연출가의 의도와 관점을 수행하는 도구로 선택되었고, 여기에 대상에 대한 비판적 기능을 내재시키고 있음을 확인하였다. 역으로 비디오를 사용하는 데서 의도와 관점이 동반되는 않는 경우 단순한 시뮬라크르를 생산할 수 있다는 점도 확인하였다. 또한 두 공연에서 비디오가 하이퍼미디어 방식으로 미장센을 구축하는 것을 볼 수 있었는데, 이는 각 매체가 지닌 표현 영역을 상호 소통이라는 방식으로 더욱 확장하며 풍요로운 미적 체험을 배가시킬 수 있었던 방법이 되었다고 판단된다. 특히 하이퍼미디어 방식에서 대상이 자체의 의미와 표현 양식을 넘어 관객의 정서적 성찰에 의해 지각되는 경우, 미적 체험은 반성적 성찰이라는 인식의 확장으로 이어지고 여기서 대상에 대한 비판적 기능과 미학적 기능이 통합되고 있음을 알 수 있었다.
When video composes mise-en-scene during the performance, it reflects the aspect of contemporary image culture, where the individual as creator joins in the image culture through the device of cell phone and computer remediating the former video technology. It also closely related with the contemporary theatre culture in which 1960’s and 1970’s video art was weaved into the contemporary performance theatre. With these cultural background, theatre practitioners regarded media-friendly mise-en-scene as an alternative facing the cultural landscape the linear representational narrative did not correspond to the present culture. Nonetheless, it can not be ignored that video in the performance theatre is remediating its historical function: to criticize the social reality. to enrich the aesthetic or emotional reality. I focused video in the performance theatre could feature the object with the image by realizing the realtime relay, emphasizing the situation within the frame, and strengthening the reality by alluding the object as a gesutre. So I explored its two historical manuel. First, video recorded the spot, communicated the information, and arose the audience’s recognition of the object to its critical function. Second, video in performance theatre could redistribute perceptual way according to the editing method like as close up, slow motion, multiple perspective, montage and collage, and transformation of the image to the aesthetic function.
Reminding the historical function of video in contemporary performance theatre, I analyzed two shows, Schaubuhne’s Hamlet and Lenea de Sombra’s Amarillo which were introduced to Korean audiences during the 2010 Seoul Theatre Olympics. It is known to us that Ostermeir found real social reality as a text and made the play the context. In this, he used video as a vehicle to penetrate the social reality through the hero’s perspective. It is also noteworthy that Ostermeir understood Hamlet’s dilemma as these days’ young generation’s propensity. They delayed action while being involved in image culture. Besides his use of video in the piece revitalized the aesthetic function of video by hypermedial perceptual method. Amarillo combined documentary theatre method with installation, physical theatre, and video relay on the spot, and activated aesthetic function with the intermediality, its interacting co-relationship between the media. In this performance theatre, video has recorded and pursued the absent presence of the real people who died or lost in the desert. At the same time it fantasized the emotional aspect of the people at the moment of their death, which would be opaque or non prominent otherwise. As a conclusion, I found the video in contemporary performance theatre visualized the rupture between the media and perform their intermediality. It attempted to disturb the transparent immediacy to invoke the spectator’s perception to the theatrical situation, to open its emotional and spiritual aspect, and to remind the realities as with Schaubuhne’s Hamlet and Lenea de Sombra’s Amarillo.