본 연구는 데이비드 리드 존슨(David Read Johnson)의 발달변형(DvT) 이론을 통하여 연극과, 연극을 근간으로 하는 연극치료의 공통된 전제라 할 수 있는 ‘변형’에 대해 살펴보고자 하였다. 그 과정에서 연극치료가 갖는 독자성뿐만 아니라 치료사와 참여자의 역할, 나아가서는 동시대 ‘치료’에 대한 사유를 확장해보고자 하였다.
무엇보다 본 연구는, 존슨의 발달변형이 ‘연극과 심리학을 독특하게 통합한 접근법’이라는 로버트 랜디의 언명에 이의를 제기하고 존슨의 핵심적 사상으로 현상학을 주목하였다. 이로써 존슨이 발달변형의 원리로 꼽는 변형, 체현, 만남의 의미를 몸-주체, 육화된 코기토, 상호주관성, 세계에의 현존 개념과 연결시켜 분석하였다. 또한 DvT가 그로토프스키의 연극적 개념들과 어떻게 만나게 되는지를 탐구하였다.
그 결과 본 연구는 DvT의 제1원리인, 변형이란 몸의 변형이며 몸의 변형이란 곧 끊임없이 자신을 규정하며 새롭게 태어난다는 생성적인 몸으로의 변형임을, 그리고 세계 안에 자기와 타자의 몸이 상호현존하는 세계에의 현존으로의 변형임을 확인하였다. 특히 DvT가 이와 같은 현상학적 몸을 치료원리로 받아들이고 있음을, 놀이/치료의 최종단계인 심층놀이에서 현존의, 상호신체성으로 구체화하였다. 다시 말해 DvT는 문제의 ‘해결’을 도모한다거나 참여자를 ‘개선’하는 것이 아닌, 타인의 몸과의 현존 속에서 수용, 관용, 인내를 받아들이는 것을 치료의 지향점으로 보고 있으며, 그런 의미에서 치료사와 참여자의 '만남'의 여정이야말로 중요하다는 점, 그것이 곧 변형의 과정으로서의 치료과정임을 확인하였다.
At first, this study raises a question about Robert Landy's explanation of Johnson's Developmental Transformations(DvT) which is an approach integrated theatre and psychology. And David Read Johnson says that DvT is based on an emanation theory, neo-platonism as well. But actually it seems that his theory doesn't match up to existing references in a certain way. It leaves room for questions rather.
The purpose of this paper is to illuminate the theory of Developmental Transformations. It should be noted that the idea of transformation especially is the basis for the first principal of DvT and it is also a significant aesthetic preposition of theatre and drama therapy. For this reason, it is eventually attempted to find the meaning of transformation in DvT in this study.
In DvT the body is the source of thought and feeling, physicality and energy. DvT intends to facilitate a renewed flow or link among source/body, self and others. So It values the possibilities of the unadorned encounter here and now between a therapist and a client in the empty playspace, where the world of imagination with all of its contradictions and mysteries can be revealed through the embodied play of two free consciousness. In the process of DvT, It's also important to play with the unplayable things . In order to do it, a sequence of free plays of improvisation is performed and an embodied presence can be achieved through the deep play which is the last phase of free plays. At the moment, client and therapist become acutely aware of each other's presence of each individual person/body/consciousness in the room. They experience a profound feeling to acquiesce with each other. DvT emphasizes the encounter between a therapist and a client in the moment because its therapeutic aim is to provide less existential discomfort and achieve greater intimacy. In this way, DvT does not attempt to improve a person, reduce neurotic conflict, or repair character flaws but it intends to accomplish an embodied encounter in the intersubjective playspace which leads toward a greater sense of presence further.
This paper finds that DvT is linked to phenomenological notions of an 'embodied subject', 'presence-in-the-world' and 'intersubjectivity', and it is based on Grotowski's main ideas, pure 'encounter', 'poor theatre', whereby Johnson deconstructs the dualism of neo-platonism and gives a priority to body-perception paradoxically. So this study proves that the transformation, primary principal of DvT is the transformation of body into a body-subject, not being but becoming, and a relationship of profound being-together, the bodies of co-presence in the world.