메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제16권 제3호
발행연도
2005.1
수록면
137 - 162 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Based on statistical data, the writer presents an overview of the 8th TOPIK conducted in 2004, casting light on certain problems involving its management and execution. Following this, the writer suggests several solutions. Firstly, in order to develop the TOPIK as a scientific test and to enhance its quality, it is necessary to conduct systematic and in-depth research on each test. Secondly, availability of the item bank and vocabulary lists of previous tests will prove to be helpful to those who prepare these tests. Thirdly, a manpower pool consisting of experts with diverse academic backgrounds should be established and a greater number of training workshops should be organized for them to participate in. Fourthly, the TOPIK should be designed and reported such that it satisfies the diverse needs of the applicants. Fifthly, the current scoring system should be replaced by a more reliable one in terms of measurement science, since it does not equate each test and continues to have the same benchmark every year. Lastly, the TOPIK should customise its design and content according to the diverse needs of the people.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0