(연구배경 및 목적) 학교는 청소년들이 가장 오래 머무는 공간이자 대표적 공공시설이다. 최근 창의성과 감성을 강조하는 교육이 시행되고 있음에도 불구하고 학교의 공간은 효율성과 통제를 위해 획일적으로 디자인되어있다. 기존의 학교 시설이 공급자(학교, 교육청)위주였다면 학생과 교사가 참여한 수요자 맞춤형 공간으로 디자인하자는 논의가 진행되고 있으며 이를 통해 미래형 학교공간으로 변모시키려는 시도가 이루어지고 있다. 이에 따라‘참여적 학교 공간디자인의 사례’를 분석하여 그 결과물의 만족도와 사업의 효율성을 따져보고, ‘수요자 맞춤형 학교 공간디자인은 디자인 참여자와 일반이용자에게 어떠한 만족감을 주는가?’라는 연구문제를 제기하였다. (연구방법) 첫째, 선행연구를 통해 참여적 공간디자인의 의의를 연구하고 국내의 참여형 공간디자인 프로젝트의 주요사례를 분석한다. 본 연구에서는 가장 최근의 주요 사례인 ‘2014년 문화로 행복한 학교만들기’를 사례연구의 범위로 한다. 둘째, 사례분석 후에는 해당 프로젝트의 이용자만족도 결과를 분석한다. 조사대상자는 ‘2014문화로 행복한 학교만들기’ 워크숍에 참여하였던 ‘워크숍 참여자(학생, 선생님)’와 완공 후 해당 공간을 이용하는 ‘일반 수혜자’이다. 조사방법은 크게 선행요인을 정량적으로 평가하고 이후 우리나라 공공기관과 공공프로젝트 만족도 조사에 보편적으로 활용되는 PCSI(Public-service Customer Satisfaction Index)이용자 만족도 분석모델을 사용하여 조사한 자료를 분석한다. 각각의 평가를 통해, 사업전체와, ‘워크숍참여자’,‘일반 수혜자’의 점수를 비교하여 사업사례에 대한 평가와 의의를 분석하고, 이후 참여적 공간디자인이 프로젝트가 가져야할 방향성에 대한 시사점을 제시한다. (결과) 문화로 행복한 학교 만들기의 PCSI는 85.6점으로 나타났으며, 95.0% 신뢰수준에서 기관 점수의 신뢰구간은 83.1점 ~ 88.0점이다. 선행(품질)요인 중, ‘과정 품질’, ‘환경 품질’의 점수가 각각 85.9점으로 가장 높게 평가되었으며, ‘사회 품질’ 점수가 80.1점으로 낮게 평가되었다. 또한 모든 평가에서 ‘워크숍참여자’의 점수가 ‘일반 수혜자’보다 높게 나타났다. (결론) 참여적 공간디자인을 통한 학교 공간개선 프로젝트의 만족도가 높은 것은 앞으로의 공간디자인 프로젝트에 있어 디자이너 주도의 프로세스보다 공간이용자가 참여하는 프로세스가 필요함을 시사하는 것이다. 앞으로 학교, 관공서와 같은 공공시설 공간디자인 과정에 이용자의 의견을 수렴하는 절차와 공간의 변화에 대한 워크숍, 만족조사 등을 통해 이용자가 공간변화에 대한 이해와 관심을 가지고 디자인에 참여 할 수 있는 기회를 제공한다면 디자인 만족도가 높게 나타나게 되어 참여적 공간디자인 활성화와 참여적 공간문화가 확산 될 것이다.
(Background and Purpose) School is the oldest and most public space for the youth of the future. Despite the recent emphasis on creativity and sensitivity, school spaces have been designed uniformly for efficiency and control. Recently, discussions have been underway to design students’ customized spaces with students and teachers. In this way, an attempt is being made to transform future school spaces. We analyzed a “case of participatory school space design,” examined satisfaction with the result and efficiency of the project, and posed the research question, “How satisfied were design participants and general users?” (Method)First, the necessity of participatory space design is elucidated through previous research, and major examples of participatory space design project in Korea are analyzed. In this study, The case study is 'Making a happu school in 2014 culture'. Second, after that, analyze results of the project. The subjects were 'workshop participants (student, teacher)' who participated in the workshop 'Creating a Happy School in Culture 2014' and 'General beneficiary' who uses the space after completion. The survey method is largely evaluated by quantitative evaluation of the preceding factors and then analyzed using PCSI (Public-service Customer Satisfaction Index) user satisfaction analysis model which is commonly used in public institutions and public project satisfaction surveys. Through each evaluation, we analyze the evaluation of the business case and the significance by comparing the score of the project as a whole, the 'workshop participant' and the 'general beneficiary', and then the participatory space design suggests the direction that the project should have present. (Result)The PCSI of culture - happy school building was 85.6 points, and the confidence interval of the institutional score at the 95.0% confidence level was 83.1 ~ 88.0. Among the quality factors, 'process quality' and 'environmental quality' were the highest score of 85.9 and 'social quality' score was 80.1. Also, in all the evaluations, the score of 'workshop participants' was higher than that of 'general beneficiaries'. (Conclusion)The satisfaction of the school space improvement project through the participatory space design suggests that the space user participation process is needed more than the designer - led process in the future space design project. The process of public space design in the future will be necessary to collect and participate in user 's opinions. In the future, opportunities for users to participate in design with understanding and interest in space change through the process of collecting opinions from users in the process of designing public space such as schools and public offices, workshops on changes in space, and satisfaction surveys , Design satisfaction will be high and space design activation and cultural consciousness will spread.