『玉歷寶鈔』는 중국인들이 즐겨 읽는 대표적인 勸善書로 중국인들의 통속적인 보편정서나 사회규범이 투영되어 전통시대부터 현대까지 광범한 대중적 인기를 누리고 있다. 특히 淸末民初 크게 유행하여 중국 전역에서 지역특색이 반영된 다양하고 개성적인 판본이 제작 ․ 보급된 『玉歷寶鈔』 에는 대중들이 쉽게 이해하고 공감할 수 있는 神祗와 권선 또는 지옥형벌장면이 삽입되어 보급수단으로 활용되었다. 『옥력보초』 삽도는 윤회전생에 입각하여 生前부터 死后까지, 혹은 冥界를 轉轉한 후 환생하기까지의 과정이 도설되어 있다. 여기에 등장하는 神祗들의 종교적 출처는 도교 ․ 불교 ․ 유교 ․ 민간신앙이 망라되어있으며, 주요신지는 觀音 ․ 地藏圖, 酆都 ․ 東嶽 ․ 靈宵 ․ 威靈顯赫大帝圖, 十殿閻王圖와 地獄刑罰圖, 六道輪迴圖, 接引亡靈圖, 孟婆圖, 勿迷道人受卷圖 등이다. 이중 주제와 표현 방법 면에서 전형성을 갖추고 있는 『重刊玉歷至寶鈔』를 선별하여 이 류의 삽도의 시각적 묘술에 대해 검토하고, 다음의 세 가지로 정리해보았다. 즉 ‘문자의 시각화’를 통해 책의 내용이 두루 반영되어 쉽게 이해할 수 있는 도설이라는 점과 ‘회화기술의 운용’에서 화면구성, 구도, 모티프 등에서 다양한 회화적 기술이 총체적으로 동원되어 효과적인 시각적 이해에 공들인 점, 또 ‘소재의 효용적 선별’에서는 대중들에게 접근함에 있어 친숙하고 공감할 수 있는 소재를 선별하였던 점들이다. 『옥력보초』처럼 복합적인 요소들을 총체적으로 다룬 서책에 있어서 『중간옥력지보초』 삽도는 책의 내용을 집약해 대중적인 공감을 얻었고 지속적으로 애호받고 있어 중국 전통시대 삽화에 대해 이해를 넓힐 수 있었다.
The Treasures of the Jade Calendar (Yuli Baochao), once one of the most widely read books in China, was written to promote virtuous deeds through a series of episodes reflecting the folk beliefs and social norms shared by the common people of China. The book enjoyed great popularity around the end of the nineteenth century in particular when the Qing dynasty was overthrown by the Republican revolution, during which it was published in many different editions to reflect diverse regional customs and traditions. These new editions contained many illustrations designed to help the reader better understand the meanings of the divine world, virtuous deeds, and punishments in hell. The illustrations in The Treasures are largely based on the Buddhist idea of samsara, the cycle of life and death through which one is destined to travel until one’s rebirth. The deities and hellish visions introduced in the book originated from Daoism, Buddhism, Confucianism and local folk beliefs, including Avalokitesvara, Ksitigarbha, dongak ․ yeongso ․ wiryeonghyeonhyeokdaejedo, sipjeonyeomyangdo, jiokhyeongbeoldo(illustration of punishments in hell), yukdoyunhoedo, jeopinmangryeongdo, maengpado, and mulmidoinsugwondo. The main discussion of this study is focused on the visual devices adopted in The Revised Treasures of the Jade Calendar, which contains various archetypal features in terms of the subject and the method of expression. The conclusion of the study is as follows: First, the illustrations are designed to help the reader understand the subject more easily through the ‘visualization’ of the texts. Second, the illustrations were chosen to promote a more effective visual understanding by exploiting various painting techniques related to composition and motif in a comprehensive manner. Third, the author of the book chose subjects which he believed would be easily accepted by ordinary people as these were familiar features of their daily life. The two books, The Treasures of the Jade Calendar and The Revised Treasures of the Jade Calendar, were received enthusiastically by ordinary readers in China because the illustrations helped them better understand the subject matter of the books, which are regarded as a great source of knowledge about the illustrations traditionally used in China.