메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임양미 (전주대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제28권 제6호
발행연도
2019.12
수록면
615 - 627 (13page)
DOI
10.5934/kjhe.2019.28.6.615

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to identify the relationship between married immigrant women’s acculturative stress and school adjustment in adolescent children, as well as the mediating roles of school involvement and parenting efficacy. We used data from 1,238 1st grade middle school students from multicultural families and their foreign mothers who participated in the Multicultural Adolescent Panel Survey administered by the National Youth Policy Institute. The structural equation modeling analysis revealed the following: Married immigrant women’s acculturative stress was directly and negatively related to adolescent children’s school adjustment. Also, married immigrant women’s school involvement and parenting efficacy individually mediated the relationship between their acculturative stress and adolescent children’s school adjustment. Finally, married immigrant women’s school involvement exerted a mediating effect on the relationship between their acculturative stress and adolescent children’s school adjustment through parenting efficacy.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (60)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-590-000265542