메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
한인상 (국회입법조사처) 신동윤 (국회입법조사처)
저널정보
노동법이론실무학회 노동법포럼 노동법포럼 제29호
발행연도
2020.2
수록면
241 - 268 (28page)
DOI
10.46329/LLF.2020.02.29.241

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The recent emergence of new employment types called as platform labor has different characteristics from the traditional employment type. Therefore, unlike the traditional employment relationship, the platform labor has the protective problem under the labor law. In fact, the platform labor consists of tripartite relationships (Demand-Platform-Supplier) in general although the contractual types are various. In this regard, this may lead to controversy over which the supplier’s employment pattern may be classified in its substance(Employees or self-employed). This controversy may lead to the following assignments of legislative policy for platform workers.
First of all, the assignments of future legislative policy on the platform labor shall go through the social discussions and consultations sufficiently based on the survey of platform workers. In other words, it is necessary to prepare for the legislative measures to improve the working conditions and the environment by classifying the employment types after the fact-finding of platform workers is identified. In particular, the specific protection subjects and scopes shall be considered under the positions of interesting parties and the consistency of the labor-related law system. Finally, the law that is enacted or amended through social discussions and agreements shall be reviewed subsequently.
Thus, the assignments of future legislative policy related to platform labor may be largely composed of three aspects. First, the systematic survey of platform workers is needed. The reason for this is that it has been difficult to prepare for the measures of legislative policy for platform workers since there are no official government statistics until now. Second, there is a need to prepare for the legislative measures for platform workers because the rapid spread of platform labor around the world recently so that Korea also needs the legislative action against it. Third, the Korean government needs to create the conditions in order that the stakeholders related to platform labor may prepare for a voluntary common code of conduct. The reason is that the legislative measures for platform workers are expected to take considerable time so that a short-term approach is needed.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 플랫폼노동의 정의 등
Ⅲ. 주요 쟁점사항
Ⅳ. 현행법 규정과 학설 및 판례의 경향
Ⅴ. 국내 및 해외의 입법 · 정책적 방향
Ⅵ. 향후 입법 · 정책적 과제
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 대법원 2018. 4. 26. 선고 2016두49372 판결

    [1] 산업재해보상보험법에서 말하는 근로자란 근로기준법상 근로자를 의미한다(제5조 제2호 본문). 근로기준법상 근로자에 해당하는지는 계약의 형식이 고용계약, 도급계약 또는 위임계약인지 여부보다 근로제공 관계의 실질이 근로제공자가 사업 또는 사업장에 임금을 목적으로 종속적인 관계에서 사용자에게 근로를 제공하였는지 여부에 따라 판단하여야 한다. 여기에

    자세히 보기
  • 서울고등법원 2016. 8. 12. 선고 2015누61216 판결

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-360-000385312