메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
구경연 (계명대학교)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제25권 제2호
발행연도
2020.5
수록면
135 - 161 (27page)
DOI
10.46449/MJELL.2020.05.25.2.135

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study was designed to develop and validate a self-assessment tool measuring upper elementary and middle school students’ key competencies in English education. With the study purpose, the documents and previous articles were first examined. And, four professional educators and five experienced school teachers were requested to advise on defining the four key competencies specified in 2015 Revised English Education Curriculum, identifying the sub-components of each competency, and developing a self-assessment tool consisting of 59 items. On the pilot-study, 260 students’ responses to the scale were analyzed to explore its reliability and validity. Based on the results of the pilot study, 33 items were chosen for the revised scale and its scale was administered to a total of 324 students. To analyze their responses to the scale, the exploratory factor analysis and the confirmatory factor analysis through a structural equation modeling were conducted. The study found out the 33 items were fully valid and reliable in evaluating students’ four key competencies in English education.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 문헌 조사 및 사전 연구
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-740-000688445