메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
김송이 (서울시여성가족재단) 심자영 (서울시여성가족재단)
저널정보
서울시 여성가족재단 서울시 여성가족재단 연구사업보고서 [2019 정책연구-24] 서울시 영유아 부모 및 어린이집・유치원 교사 성평등의식 실태 조사
발행연도
2019.12
수록면
1 - 178 (178page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It is critical that gender equality in a society be ensured not only by improving legal services and social system but also by creating gender-equal culture in the daily lives. To create gender-equal culture, infants should be raised in a gender-equal environment where their awareness could be promoted. The study is to look into the gender equality awareness and parenting of parents and teachers in daycare centers and kindergartens who affect infants most in terms of developing their gender equality consciousness, and to seek for a way to create a gender equal environment for parenting.
According to previous researches, analysis on current government program, surveys, and focused group interviews, it appears that both parents and teachers for infants have a high sense of gender equality while parenting practice and program does not meet their level of gender-equal awareness. It should be promoted to raise gender-equal perspective and at the same time and more importantly to implement gender-equal parenting and nurturing in childcare centers, kindergartens, and in family life as introducing direct support program. It also turns out that men or fathers are more aware than women or mothers do, and teachers in childcare centers than those in kindergartens, in terms of level of gender-equal understanding and their parenting attitude. Effort is to be made to expand education about gender equality for parents and preschool teachers based on their individual characteristics as an education participant and boost their gender-equal awareness. It is also revealed that Seoul policy roadmap should be prepared to improve parents’ and teachers’ gender-equal awareness and to operate its gender-equality childcare support program in a systematic way. For this, it proposes that partnership and collaboration should be built among teams in charge in Women & Family Policy Affairs Office, and between City Councils and the Education Office.

목차

[표지]
[발간사]
[목차]
표 목차
그림 목차
[연구요약]
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구 및 관련 정책 검토
Ⅲ. 영유아 부모·교사의 성평등의식 및 양육·교육 실태
Ⅳ. 성평등 교육 실태 및 성평등 양육 환경 조성 인식
Ⅴ. 영유아 부모·교사 성평등의식 제고 및 성평등 양육 지원 방안
[Ⅰ. 서론]
1. 연구배경 및 목적
2. 연구내용
3. 연구방법
[Ⅱ. 선행연구 및 관련 정책 검토]
1. 선행연구 검토
2. 영유아 부모·교사 성평등의식 제고 및 성평등 양육 지원 정책 현황
3. 소결: 요약 및 본 연구 시사점
[Ⅲ. 영유아 부모·교사의 성평등의식 및 양육·교육 실태]
1. 영유아 부모·교사의 일반적 성평등의식
2. 가족 및 어린이집, 유치원의 양육·교육 실태
3. 소결
[Ⅳ. 성평등 교육 실태 및 성평등 양육환경 조성 인식]
1. 영유아 성평등 교육 실태
2. 영유아 부모·교사 성평등 교육 실태
3. 성평등 양육환경 조성 필요성 및 지원방안에 대한 인식
4. 소결
[Ⅴ. 영유아 부모·교사 성평등의식 제고 및 성평등 양육 지원 방안]
1. 영유아 부모·교사 성평등의식 제고 및 성평등 양육 지원 정책 추진을 위한 서울시 추진체계 마련
2. 영유아 부모·교사 성평등의식 제고를 위한 성평등 교육 체계화
3. 영유아 부모·교사 대상 ‘성평등 양육의 실제’ 지원 정책 추진
[참고문헌]
[Abstract]
[부록]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-337-000681596