우리나라에서 소비자생활협동조합들이 윤리적 소비운동에 있어 선도적 역할을 담당하고 있다는 사실은 의심할 여지가 없다. 그러나 조합원들의 윤리적 소비의식과 실천의지 간에는 다소 간극이 나타나는 것이 확인된다. 이에 본 연구는 이처럼 조합원들의 윤리적 소비에 대한 의식과 윤리적 실천의지 사이에 간극이 발생하는 문제와 관련하여 그 이유가 무엇인지를 우리나라 대표적 소비자생활 협동조합 중 하나인 아이쿱(iCOOP)의 조합원을 대상으로 분석해보고자 하였다. 본 연구에서는 특히 윤리적 소비가 바람직하다는 의식은 가지고 있으나 그 실천의지에 있어서는 부정적인 조합원들을 대상으로 이처럼 의식과 실천의지 간 간극이 나타나는 원인이 무엇인지를 주요 분석대상으로 삼았다. 분석을 위해 2015년에 진행된 「아이쿱(iCOOP) 조합원의 소비생활과 의식에 관한 조사」 자료를 활용하였으며, 이 중 자료 정제과정을 통해 주요 독립변수로 활용된 학력, 가구소득, 사회적 가치관, 아이쿱(iCOOP) 제품의 상대적인 가격대, 상품 질에 대한 만족도뿐만 아니라 개인정보를 나타내는 연령, 가구원 수 문항에서 무응답으로 답변한 표본을 모두 제한 후 최종 1,456개의 표본을 추출하였다. 이를 활용해 선행연구에서 윤리적 소비와 관련 있는 요인으로 확인된 학력, 가구소득, 가격, 사회적 가치관, 상품 질과 만족도 중 어떠한 요인이 윤리적 소비의식과 실천의지간 부조화 현상을 잘 설명하는지 분석하였다. 본 연구 결과 소비자들이 윤리적 소비가 바람직하다고 의식하면서도 윤리적 소비 실천의지로 이어지지 않는 이유가 선행연구들에서 주요 요인으로 꼽던 소득, 학력과 같은 개인적 특성 때문은 아닌 것으로 밝혀졌다. 반면 사회적 가치를 추구하고 사회적 책무를 다하고자 하는 사회 공동체적 시민의식이 낮아질수록, 그리고 가격이 높아질수록 혹은 제품에 대한 신뢰가 저하될수록 윤리적 소비의식과 실천의지 간 간극이 커질 가능성이 있음을 확인하였다.
There is no doubt that consumer co-operatives play a leading role in the ethical consumption movement in South Korea. However, there is still a gap between perceived desirability of ethical consumption and actual intention to carry it out among the members of these consumer cooperatives. In this regard, this study analyzes the reasons behind this discordance, using the 2015 cooperative member survey data collected by iCOOP, one of the representative cooperatives in South Korea. In this study, the main objective is to figure out the obstacles for those who consider an ethical purchasing behavior desirable to actively participate in ethical consumption. For analysis, the study used the iCOOP members’ Consumption Pattern and Attitude Survey, conducted in 2015. After the cases with a missing value or no answer are removed through a data cleaning process, the final sample comes with 1,456 cases. With this sample, the logistic regression analysis was used to find what causes the ethical consumption gap among various factors, such as education level, family income, price, social value, product quality, and satisfaction, which have been proven to be relevant to ethical purchase in previous studies. According to the study results, individual characteristics, such as family income and education level, do not act as a barrier for those who think the ethical purchase is desirable enough to carry on. Rather, it was confirmed that the possibility that the ethical consumption gap occurs differs depending on whether the members usually pursue social values and try to fulfill their social responsibility. In addition, higher price and lower quality reliability are significantly associated with the ethical consumption gap.