공현석굴은 석굴과 함께 마애불이 함께 조성된 특징을 지니고 있다. 한국에서 마애불은 보편적인 불상조성방식의 하나이지만, 중국에서는 대부분 석굴사원 내지 감실 내부에 불상이 봉안되는 방식이며, 공현석굴의 마애불처럼 완전한 마애불 형식으로 조성된 사례는 매우 드물다. 그런데 이와 유사한 마애불의 사례로서 감숙성 번화현 서상을 들 수 있는데, 이는 북위시대에 사문 류살하가 그 출현을 예언한 바 있고, 그로부터 87년 뒤인 정광 원년(520년)에 실제로 불상이 절벽에서 스스로 모습을 드러내었다고 전해졌다. 정광원년이면 공현석굴의 개착 연대와도 유사한 시기여서, 공현석굴에서 이처럼 마애불이 조성된 이유 역시 서상의 출현을 의미하는 것이 아니었을까 추론을 해보았다. 나아가 골굴사 석굴 역시 석굴과 마애불이 결합된 형태로서 한국에서도 이러한 사례는 흔치 않기 때문에 공현석굴과의 유사성이 주목된다. 다만 그 순서에 있어서는 차이가 있다. 조각양식적으로 보면 공현석굴에서는 마애불보다 석굴 내부의 중심석주에 조성된 불상들의 한화가 더 진전된 것으로 보이기 때문에 마애불이 먼저 조성되고, 이어 석굴사원이 개착된 것으로 볼 수 있다. 반면 골굴사 석굴의 경우는 이미 혈사(穴寺) 즉 석굴이 삼국말~통일신라초기에 활동했던 원효스님이 머물렀고 입적한 장소로 추정되고 있는데 반해 마애불은 통일신라 후기로 편년되고 있기 때문에 석굴이 먼저 운영되고 있었고, 마애불이 나중에 조성되었음을 알 수 있다. 그러나 번화현 서상도 불상의 출현이 예견된 이후 87년이 지나서 마애불이 출현한 예에서처럼 자연암반이 신성한 곳으로 숭상되고, 주변에 수행공간이 형성된 다음, 나중에 마애불이 조성되었을 가능성도 있으므로, 그 순서에 있어서는 다소간의 차이가 있을 수 있다고 예상된다. 아마도 골굴사 정상부의 마애불과 그 아래 기암괴석의 석굴은 마치 고려시대 오백나한도의 장면처럼 바위에 현현한 부처와 그 주변에서 수행하는 오백나한의 이미지를 실제로 수행공간에 실현한 사례였을 것이라는 견해를 제시해보고자 한다.
Gongxian Cave is characterized by the construction of a rock-carved Buddha along with a cave shrine. In Korea, rock-carving Buddha is one of the most common methods, but in China, most Buddhist statues are enshrined inside a cave or nich, and it is very rare that they were built in the form of field exposed rock carving statue like as Gongxian Caves. A similar example of rock carving Buddha is the Fanhe Buddha statue in Gansu area, which is said to have been predicted by Liushalha, a Buddhist monk in the Northern Wei Dynasty, 87 years later, in the first year of Zhengguang(正光, 520), a Buddha statue actually showed itself on the cliff. That year was similar to the date of the beginning of Gongxian cave’s excavation, so I inferred that the reason for the formation of the rock carving Buddha in Gongxian Cave was also meant of the appearance of an auspicious image. Furthermore, it is important to note the similarity between Golgulsa and Gongxian Caves because such cases are not common in Korea as Golgulsa temple is also a combination of cave shrine and rock-carving Buddha. However, there is a difference in the order. In terms of sculpture style, it seems that the Han(漢) stylization of the Buddha style on Gongxian caves, the statues of central stele inside the cave are more advanced than the rock carving Buddha in outside, so the rock caving Buddha was constructed before the statues of the inside. The other hand, while the Golgul temple was already known as the Hole temple(穴寺) by Monk Wonhyo, who was believed to have stayed and died at this temple during the late Three Kingdoms Period to early Unified Silla Period, but the rock carving Buddha had been dated far later. However, as like the auspicious image of Fanhe Buddha appeared 87 years after its prediction, it is possible that the natural rock was worshiped as a sacred place, a place of ascetic was formed around this rock, and later a Buddha image was carved on the rock, so such a difference may be possible in its order. The rock carving Buddha is assumed to be constructed at the latter part of the Unified Silla Period. Perhaps the rock carving Buddha at the top of Golgulsa and the stone cave at the base of the rock below it were examples of the actual realization of the image combination of Buddha and the Five hundred Arahats in the rock, as if it were a same scene of the Buddhist painting of the Goryeo Dynasty.