본 연구에서는 문학사에서 소외되었던 1930년대 소년시 발굴을 통해 소년시가 한국문학사에서 갖는 문학사적 의미를 고찰하였다. 본 연구의 원활한 수행을 위해 실증적인 자료가 요구되는 바, 1930년대 아동잡지 및 신문에 수록된 작품을 정리하고, 당시 소년문사들의 활동 및 소년시와 관련된 여러 담론을 살펴보았다. 소년시는 1920년대 중반부터 1930년대 말까지 거의 15년여 동안 적지 않은 시기에 작가와 양적 결과물을 생산해 냈다. 당시 소년시를 창작했던 이들은 주로 보통학교 출신이 많았지만, 1920년 중반부터 동요를 투고했던 이들이 성장해 고보나 대학에 진학하면서 1930년대 창작층의 연령대가 상향된다. 또한 1930년대 소년시가 성장해 가면서 무명의 소년문사뿐만 아니라 기성작가 등의 참여가 두드러진다. 1930년대 소년시의 형식적 특징은 동요의 정형성을 탈피한 자유로운 형식을 취했다. 또한 가족을 호명하며 현실적 삶을 한탄하는 서간체 형식을 취한 시들이 많았다. 그리고 시의 길이가 장시화되는 경향을 보였다. 서간체와 장시화 경향은 당시 소년들의 문학적 이념을 구체적이고 효과적으로 전달하기 위한 전략으로 보인다. 또한 낭독성을 강조하면서 대중을 끌어들이려는 의도의 산물로 볼 수 있다. 한편 1930년대 소년시의 내용은 20년대와 달리 계급의식과 부조리한 현실에 대한 투쟁 및 개혁의지가 주를 이룬다. 특히 30년대 신소년, 별나라, 어린이잡지의 경우 프로문학의 경향이 절정에 이르면서 가난, 노동, 교육, 계급 갈등, 프롤레타리아 소년들의 기상 등의 주제가 부각되었다. 반면 기독교 잡지인 아이생활에 소년시를 발표한 황석우의 경우 이념적인 내용보다는 자연에 대한 묘사나 비유처럼 서정성이 강한 시를 발표했다. 신문의 경우도 계급의식 보다는 고향이나 벗에 대한 그리움을 노래한 작품이 대부분이다. 1930년대 소년시는 동요와의 길항 속에서도 그들의 목소리를 자유분방하게 표현했던 서정장르이다. 또한 형식에 구애받지 않고 나라 잃은 그들의 아픔을 진솔하게 그려냈던 시대의 호소물들이다. 물론 1930년대 직설적인 토로와 아지 카프적인 성향, 도식성 등을 단점으로 지적하지 않을 수는 없지만, 시대의 목소리를 내며 일제의 폭력에 맞서는 도구로서의 역할을 다했음을 부인할 수 없다.
This study aims to consider the literary and historical meaning of juvenile poetry in the history of Korean literature by discovering and exploring juvenile poetry of the 1930s, which has relatively been neglected in literature. In order to facilitate this study, empirical data were required, and diverse works were compiled from children's magazines and newspapers in the 1930s. What is focused is on reviews of various discourse related to juvenile writers' activities and juvenile poetry at the time. To examine writers and quantitative outcomes of juvenile poetry, this study deal with works for a considerable period of almost 15 years from the mid 1920s to the late 1930s. In those days, most of juvenile poetry writers were from primary schools, but after releasing children’s songs, they grew up and entered high schools or universities starting the middle of 1920, the age group of juvenile poetry creators rose in the 1930s. Moreover, the growth of juvenile poetry in the 1930s promoted the participation of established writers as well as unnamed juvenile literary writers. Juvenile poetry of the 1930s adopted free forms which escaped from set patterns of children’s songs. Besides, many of them were epistolary to lament over realistic lives calling family members’ names and the length of poetry became long. It appears the epistolary and long-length poetry was a kind of strategies to convey the literary ideology of juveniles in a concrete and effective way. In addition, this can be considered as the result of intention to attract public attention by putting emphasis on readability. On the other hand, the contents of juvenile poetry written in the 1930s were dominated by a struggle against class consciousness and irrational reality and a will to reform, unlike those of the 1920s. In particular, the tendency of proletarian literature in children’s magazines, such as Sinsonyeon, Byeolnara and Eorinyi reached a peak and this made themes like poverty, labor, education, a conflict between classes and the spirit of proletarian youth stand out. On the contrary, Hwang Seok-woo who wrote juvenile poetry for a Christian magazine Ai Sanghwal created lyrical poems that portrayed or likened nature, rather than ideological things. The majority of the newspapers also included works which expressed a longing for hometowns or companions, rather than class consciousness. Juvenile poetry of the 1930s was a lyric genre to express their voices freewheelingly in rivalry with children’s songs. Moreover, they contained whining appeals for the time: their sorrow over losing the country without being affected by forms. Of course, it is unavoidable to find out some shortcomings like straightforward expressions, agit-kapf dispositions and schematism of the 1930s. Nevertheless, it cannot be denied that juvenile poetry performed its role as a means of representing the voice of the time and resisting against Japanese violence.