메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
중앙대학교 외국학연구소 외국학연구 외국학연구 제51호
발행연도
2020.1
수록면
65 - 88 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate pragmatic competence on request for Korean students studying English in Korean university. Nine DCT items on request of different situations were provided for 66 students, and they wrote down the answers in English and Korean. In the results of two languages, the students used different strategies depending on situations. First, English responses are dominant in mood derivable, performative, suggestory formula. On the other hand, in Korean, suggestory formula is the most dominant, and mood derivable and query preparatory are followed. Second, in the speaker and hearer equal situation, query preparatory and suggestory formula are dominant in English, while mood derivable and performative are frequent in Korean. Third, in the speaker dominant situation, they are skewed to suggestory formula in English and skewed to suggestory formula and mood derivable in Korean. Fourth, in the hearer dominant situation, the group of female uses only two strategies in English and four strategies in Korean. This study showed the students used different request strategies in English Korean languages in English class. Based on this research, the further research is needed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0