본 연구는 국기원 태권도연구소의 도서출판 활성화를 위한 수익모델 개발을 위한 기초연구로서 태권도 도서의 실질적 소비자라 할 수 있는 태권도 지도자와 대학의 태권도 전공생들이 지각하는 태권도 교육과정 도서에 대한 필요성을 분석하고자 한다. 이를 통해 향후 국기원 태권도연구소에서 재정의 책임성 제고와 재정자립에 이바지할 수 있는 방안으로서의 국기원 태권도연구소의 수익모델 개발에 기여할 수 있는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구결과, 먼저 태권도 도서의 필요성 분석 결과, 태권도기술이 태권도과학보다 높은 것으로 나타났으며, 태권도기술영역은 품새, 시범, 겨루기, 격파, 기본영역 순으로 태권도과학영역의 경우 태권도경영학, 태권도심리학, 태권도교육학, 태권도역사, 태권도역학, 태권도생리학, 태권도사회학, 태권도정신·철학 순으로 나타났다. 태권도 도서의 필요성 교차분석 결과, 태권도기술영역은 모든 영역에서 조금 필요하다는 응답이 태권도과학영역의 경우 태권도 교육학, 태권도 경영학만 조금 필요하다는 응답이 가장 높은 수치로 나타났다. 또한, 직업에 따른 태권도기술 도서의 필요성 차이분석 결과, 기본영역에서 교·강사/연구자/기관종사자와 학생이 지도자보다 겨루기영역은 학생이 지도자보다 높게 차이 나타났으며, 품새영역의 경우 학생, 지도자, 교·강사/연구자/기관종사자 순으로 나타났고, 직업에 따른 필요성 차이 분석 결과, 태권도역사와 태권도사회학에서 교· 강사/연구자/기관종사자와 학생이 지도자 보다 태권도교육학, 태권도생리학, 태권도역학은교·강사/연구자/기관종사자가 지도자와 학생보다 높게 차이가 나타났다. 마지막으로 단 정도에 따른 태권도기술 도서의 필요성 차이 분석 결과, 기본영역과 겨루기영역은 4단이 5단 이상보다 품새영역은 1단∼3단과 4단이 5단 이상보다 시범과 격파영역에서는 4단과 5단 이상이 1단∼3단보다 더 높게 차이가 나타났다. 단 정도에 따른 태권도과학 도서의 필요성 차이 분석 결과, 태권도역사는 4단이 5단 이상보다 태권도 역사를 제외한 태권도정신·철학, 태권도사회학, 태권도심리학, 태권도교육학, 태권도경영학, 태권도생리학, 태권도역학 모든 영역에서 4단과 5단 이상이 1단∼3단보다 높게 차이가 나타났다.
This study aims to provide a basis for the invigoration of publishing activity at Kukkiwon institute, the headquarter of world Taekwondo, as to contribute to its financial independence by looking into profit models for related activities at the facility. In order to meet the purpose of the study, we analyzed the book needs of Taekwondo instructors, college athletes and researchers/teachers/facility employees, who are actual consumers of Taekwondo books. Overall, the subjects showed higher needs for Taekwondo skill books compared to Taekwondo science. For Takewondo skill field, the necessity was in the order of Poomsae, performance, sparring, breaking, and basics. For Taekwondo science field, the necessity was in the order of Taekwondo management, psychology, education, history, dynamics, physiology, sociology, and mind&philosophy. As for the results of the cross-analysis of Taekwondo book necessity, the skill field showed ‘somewhat necessary’ for all topics while the science field showed ‘somewhat necessary’ highly for the education and management topic. Also, the difference analysis between occupation for the Taekwondo skill book necessity showed that researchers/teachers/facility employees and students were significantly higher than instructors for the basic topic, the Poomsae topic showed in the order of student, instructor, and researchers/ teachers/facility employees. For the Taekwondo Science necessity difference analysis, Taekwondo history and sociology were significantly higher for researchers/teachers/facility employees and students compared to instructors and Taekwondo education, physiology, and dynamics were significantly higher among researchers/teachers/facility employees compared to instructors and students. The result of difference analysis between Dan ranks for the Taekwondo skill book necessity showed that basic and sparring topic was significantly higher for 4 Dan than 5 Dan and above while Poosae was significantly higher for 1 to 3 Dan and 4 Dan than 5 Dan and above. Also, the performance and breaking topic were higher for 4 Dan and 5 Dan and above compared to 1 to 3 Dan. As for Taekwondo science necessity difference analysis between Dan ranks showed that history topic was significantly higher for 4 Dan than 5 Dan and above. Also, other than history, all other topics were significantly higher for 4 Dan and 5 Dan and above compared to 1 to 3 Dan.