메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김헤라 (서울대학교 생활과학대학 아동가족학과 석사) 유안진 (서울대학교 생활과학대학 아동가족학과)
저널정보
대한가정학회 대한가정학회지 대한가정학회지 제40권 제5호
발행연도
2002.1
수록면
39 - 51 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate prior thinking and posterior thinking formation of children and adolescents in sinking objects. The subjects consisted of twenty eight, 9- and 11-year old children and fourteen, 13-year old adolescents selected from one elementary school and two middle schools. The transcripts were analyzed to classify children and adolescents'prior thinking and posterior thinking frequency, reasoning response(evidence based response, idea based response) and reasoning method(valid method, invalid method). The data were analyzed by frequency, percentile, mean and standard deviation,1 test, ANOVA. Major findings were as followings: 1. Children and adolescents have already had prior thinking in sinking objects. 2. Children and adolescents applies their prior thinking to posterior thinking formation process. 3. There were significant differences in children and adolescent'posterior thinking formation process, especially choices in objects and reasoning methods depending on age. 4. There were significant differences in children and adolescents'reasoning response depending on presented evidences types.5. Through the experimentation, children and adolescents'prior thinking was different from their posterior thinking. There were significant differences in differences between the prior thinking and posterior thinking depending on age.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0