메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
전문잡지
저자정보
이향련 (경희대학교 간호과학대학) 강경아 (삼육대학교 간호학과) 김남초 (카톨릭대학교 간호대학) 박은숙 (고려대학교 간호대학) 최경숙 (중앙대학교 의과대학 간호학과) 박정숙 (계명대학교 간호대학)
저널정보
대한간호협회 대한간호 대한간호 제44권 제5호
발행연도
2005.1
수록면
52 - 67 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
"Purpose : The purpose of this study was to analyse the current clinical education an baccalaureate Nursing Program in Korea. Method : The data were collected by survey from 45 out of 53 nursing schools between August and December, 2004. Result : All the nursing schools have been providing one laboratory room for fundamental nursing practice and rate of having other laboratory room for other nursing subjects was $57.8%$. In terms of operating system of clinical practicum, $75.6%$ out of 45 nursing schools, clinical practicum Period was seperated from lecture period(called Block system). Also 41 nursing schools($85.3%$) allocated 3 hours per 1 credit for clinical practicum. Thirty-six nursing schools($75%$) allocated 2 hours per one credit for fundamental nursing practice. Twenty four nursing schools($53.3%$) have been helding educational commitee meeting for managing clinical practicum. The total credits of each subject related to clinical practicum for maternal nursing, dommunity health nursing, pediatric ursing, psychiatric nursing were 3 or 4 points, and $11~14$ points for adult health nursing. Only 31 nursing schools($68.9%$) have been providing formal written agreement about clinical practicum between school and hospital. Conclusion : This survey data show current feature of clinical nursing practucum in Korean Baccalaureate Nursing Program. Authors recommend that these data be utilized as the referent data for nursing education program accrediation in Korea."

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0