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저자정보
이경원 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) 이상윤 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) 남준영 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) 이종오 (한국기계연구원 부설 재료연구소) 이상율 (한국항공대학교 항공재료공학과) 이보영 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부)
저널정보
한국항공운항학회 한국항공운항학회지 한국항공운항학회지 제18권 제4호
발행연도
2010.1
수록면
51 - 58 (8page)

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Recently, aerospace structures have lightweight trend in order to reduce the cost of fuel and system, Carbon Fiber Reinforced Plastic (CFRP) can give the ability to reduce weight at 20~50% as the substitution of metal alloy, and there are advantages such as high Non-rigid, specific strength and anti-corrosion, but it is difficult to prove its destruction properties due to heterogeneous structure and anisotropy. In this study we designed specimen, inducing distinguishing destructions of material (for example, matrix crack, fiber breakage, and delamination) by using the Carbon Fiber Reinforced Plastic (CFRP) which is used in a real aircraft, to apply acoustic emission technique to aerospace structures. And we gained data via tensile testing and acoustic emission technique, from which each fault signal was classified respectively by using AE parameters and waveform.

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