메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Hieyoon KIM (University of Wisconsin-Madison)
저널정보
The Academy of Korean Studies Korea Journal Korea Journal Vol.60 No.3
발행연도
2020.9
수록면
273 - 294 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay explores South Korean cinema in the context of the recent resurgence of democratic activism that crystalized in the 2016–2017 Candlelight Movement. Among the recent films that render ordinary people’s experience of the authoritarian era, the successful 2017 feature 1987: When the Day Comes provides a rigorous historical representation of the June uprising. Despite its unprecedented depiction of one of the milestones of democratization, the film glorifies the homogeneous action of the people against state power while presenting the past as completely detached from the present. The film’s limitations are brought into relief when it is juxtaposed with other films, such as The Six-Day Fight in Myeongdong Cathedral (1997) and Yongsan (2010), that offer alternative representations of the historic event. By tracing 1987’s impulse to restore the past in a particular fashion and its implications for the context of re-democratization, this paper claims that mainstream films like 1987: When the Day Comes tend to shut down the civic imagination in the service of an unending struggle toward justice and equality in post-authoritarian society.

목차

Abstract
Feeling the Past
The Past in Question
Re-democratization Unbound
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-911-001278544