오늘날 우리는 빠른 기술혁신의 시대, 이른바 제4차 산업혁명시대를 앞두고 있다. ’16년 세계경제포럼에서는 제4차 산업혁명시대에 필수적으로 요구되는 3가지 핵심 역량을 인성, 기초 문해능력, 문제해결역량이라고 발표하며 인성교육의 필요성을 강조했다. 미래사회에는 자아 성찰, 사회적 협력이 가능한 인재가 요구되며, 이러한 인재를 양성하기 위한 교육 목적과 목표, 그리고 교육방법이 4차 산업혁명에서 급격히 변화될 것이다. 군에서의 인성교육도 동일한 문제에 봉착하고 있다. 군은 인성교육의 최후의 보루가 되어 제4차 산업혁명시대에 대비한 인재를 양성하여 사회에 환원하여야 한다. 미래사회가 요구하는 ‘창조 ․ 융합형 군 인재’ 양성을 위해서 군은 우선 ‘인간존엄성 및 인간 고유의 역량 강화’에 중점을 두어야 한다. 군이 첨단화된 무기체계 보유하더라도 그것을 운용하는 건 결국 사람이다. 인간이 주체가 되지 않으면 극심한 사회혼란을 초래하기 때문에 정확한 행동 기준과 가치관, 올바른 판단능력 등이 요구되며 인간 고유의 역량인 사람 사이의 상호작용, 창의성 그리고 감성 등이 더욱 중시될 수밖에 없다. 또한, 제4차 산업혁명시대에는 사회적 협력과 집단 지성을 발휘할 수 있는 ‘공동체 역량’이 강조된다. 군은 그 자체로 최고의 인성교육의 장(場)이다. 군 본연의 절도와 규율, 상하 위계질서와 단체생활을 통해 끈끈한 공동체 의식이 자연스레 길러지기 때문이다. 제4차 산업혁명에서는 학습공간과 방법도 목적과 내용만큼 중요하다. 4차 산업혁명의 연결성은 온라인과 오프라인의 연결이고 가상과 실제의 연결이며 강의실과 물리적 공간을 뛰어넘는 학습공간의 확장이다. 군도 언제 어디서나 접속할 수 있는 유비쿼터스 학습공간을 제공하는 플랫폼 구성을 구상하고 있다. 제한된 시간과 공간을 넘어서 학습자가 언제 어디서나 교육과정에 접근하도록 제공하여야 한다. 그러나 아무리 디지털 교육체계가 발전하더라도 오프라인 교육이 무시될 순 없다. 그러하기에 군 인성교육을 위한 온라인과 오프라인이 혼합된 블렌디드 학습 공간이 요구되어 진다. 언제 어디서나 접속 가능한 온라인 교육의 장점은 물론, 오프라인에서는 교관과 교육생 상호간에 서로 영향을 주고받음으로써 새로운 지식을 습득해나가는데 집중하는 것이다. 발전된 군 인성교육를 통해 우리 군 조직의 ‘업의 본질’인 필승의 정신무장 강화와 더불어 자유민주주의 체계 수호를 위한 정예장병을 육성해 내고 미래를 이끌어갈 인재를 배출하는데 크게 기여할 것이다.
Modern society is currently in the midst of the Fourth Industrial Revolution (4IR), an era of rapid technological innovation. The World Economic Forum Annual Meeting 2016 announced the three core competencies(personality, basic literacy, and problem solving skills) required in the 4IR and emphasized the necessity of personality education. Future society requires talent capable of self-reflection and social cooperation, and the educational objectives, goals, and methods for training this human resources will drastically change in the 4IR. Personality education in the military also faces the same problem. The military should be the last recourse for character education and should foster talent for the 4IR and return to society. To cultivate “creative and convergent military talent” required by future society, the military should first emphasize “strengthening human dignity and inherent abilities.” Even if the military possesses a cutting-edge weapons system, it is ultimately human who operates it. If a human being does not become the subject, then extreme social disorder will ensue. Therefore, precise behavioral standards, values, and judgment ability are required. Even more important are interaction, creativity, and sensitivity, which are inherent ability of human. In the 4IR era, the “community capacity,” in which humans demonstrate social cooperation and collective intelligence, is especially key. The military itself is the best place for character education. This is because the nature and inherent characteristics of the military, including moderation, discipline, hierarchy, and group living, cultivate a sense of community in its participants. In the 4IR, learning spaces and methods are as important as purpose and content. The 4IR creates both online and offline connections as well as virtual and real connections, and is a learning space that extends beyond the classroom and physical space. The military is also constructing a platform that provides a ubiquitous learning space accessible anytime and anywhere. Learners should be provided access to education anytime, anywhere, without time and space limitation. However, no matter how advanced the digital education system is, offline education should not be ignored. Therefore, a blended learning space that combines both online and offline methods for military character education is needed. In addition to the advantages of online education that can be accessed anytime and anywhere, offline education emphasizes the acquisition of new knowledge by interacting with instructors and students. The development of military character education will foster elite soldiers to protect liberal democracy, as well as fortify the mental spirits of its participants, the “essence of work” of our military organization. This will greatly contribute to producing human talent for the future.