메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김용의 (전남대학교)
저널정보
대한일어일문학회 일어일문학 日語日文學 第89輯
발행연도
2021.2
수록면
485 - 504 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper summarizes the internal and external contexts of Mizuki"s creation of yokai, which is at the peak of the current yokai boom in Japan and consists of three main elements.
He was conscripted during the Pacific War and witnessed the deaths and “disfigured bodies” on the battlefield of Rabaul. It is clear that what he felt from the death and damaged bodied he witnessed at this time was the ‘wonder’ of the dead. This is because the “wonder” of the lion is the fundamental starting point that led to the development of Japanese Yokai formatives. In other words, Mizuki"s case was no exception.
Mizuki pointed out and criticized the horrors of war and the structural absurdity of barrack life in various cartoons based on his war experiences. His feelings of anger, resistance, and despair against war are sometimes clearly reflected in the yokai painting, sometimes in shades.
Ironically, however, it can also be said that his experience of war was a period of "softness", a process that raised him as a master of ghost comics. Mizuki"s experience of war has a significant impact on his creation of a yokai, which bears certain amount of ‘death’ in its form as an invisible supernatural being called ‘youkai.’

목차

Abstract
1. 미즈키 시게루 요괴 만화 생성의 세 가지 ‘원점’
2. 근대 이전의 요괴화에서 만화콘텐츠로의 미디어믹스
3. 미즈키 시게루의 남방 참전과 부상
4. 전장이라는 ‘지옥도’의 재현
5. 미즈키 시게루 다시 읽기
參考文獻
REFERENCES

참고문헌 (32)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0