메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
朴東鎬 (慶尚国立大學校)
저널정보
한국일본문화학회 일본문화학보 日本文化學報 第89輯
발행연도
2021.5
수록면
67 - 86 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (7)

초록· 키워드

오류제보하기
Japanese films about the Battle of Okinawa, which was Japan’s only ground war on its own soil during the Asia-Pacific war, record and represent aspects of the harm done to Okinawa during the fighting. These films differ from other war movies by bringing the unilateral damage and sacrifice to the forefront. That is to say, memories of victims and perpetrators coexist in these films about the Battle of Okinawa.
These films reflect the changes in and characteristics of historical perceptions of the Japanese. In “Himeyuri no To”(1953) and “Boy Soldiers: The Secret War in Okinawa”(2018), in particular, the memory of the mainland"s perspective on the war is starkly contrasted with the Okinawan"s perspective, providing important evidence that shows Japanese people"s historical consciousness of the war. In this thesis, I examine how the Japanese have embraced these films and the collective memory that has formed as a consequence, referencing critical essays and reviews on film websites. Moreover I consider the process of and the background behind such collective memory from the context of war liability issues. Through this, I attempt to understand one aspect of Japan’s complex historical cognition of the war.

목차

1. はじめに
2. 映画「ひめゆりの塔」(1953):被害者意識の高揚
3. 映画「沖縄スパイ戦史」(2018):歴史認識の対立
4. おわりに
参考文献
要旨

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-913-001760825